Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36190
Title: Методы разработки сценариев развития среднего профессионального образования в субъектах Российской Федерации
Other Titles: The methods of scenario designing for the development of regional systems of vocational education and training
Authors: Blinov, V. V.
Satdykov, A. I.
Sergeev, I. S.
Rodichev, N. F.
Блинов, В. И.
Сатдыков, А. И.
Сергеев, И. С.
Родичев, Н. Ф.
Issue Date: 2021
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Методы разработки сценариев развития среднего профессионального образования в субъектах Российской Федерации / В. И. Блинов, А. И. Сатдыков, И. С. Сергеев, Н. Ф. Родичев // Образование и наука. — 2021. — № 2. — С. 11-38.
Abstract: Introduction. Despite the increasing importance of the vocational education and training systems in the developed countries, with rare exceptions, there are no strategic management tools adequate to the present context. The system of vocational education and training (VET), being a complex and multidimensional object, requires adequate approaches to manage its development. The present article demonstrates one of these approaches based on forecasting possible system states in the long term, identifying and comparing alternative development scenarios. The requirements for describing scenarios for the development of regional vocational education and training system, including the possible structure of the description and parameters of the scenarios, are presented and justified. The advantages of an approach to forecasting, based on a comprehensive qualitative description of possible states of the regional ecosystem of VET, are shown.The aim of the present article was to demonstrate a scientific approach to long-term forecasting of the development of vocational education and training.Methodology and research methods. The current research is based on the methodology of system analysis of social objects, using the methods of comparative analysis and modeling of social systems, scenario planning and expert methods.Results and scientific novelty. As a result of the research, a methodology for the scientific description of scenarios for the development of vocational education and training, under the influence of a set of probable factors, was developed. The novelty of the results lies in the possibility of constructing a number of alternative scenarios using relatively stable model modules.Practical significance. The research results can be applied in the process of strategic planning for the development of vocational education and training in the regions of the Russian Federation, as well as for the regional vocational education and training systems of other countries.
Введение. Несмотря на все возрастающее значение системы профессионального образования и обучения, в развитых странах (за редким исключением) отсутствуют адекватные современным условиям инструменты стратегического управления. Система профессионального образования и обучения, являясь сложным и многомерным объектом, требует адекватных подходов для управления ее развитием. В статье описан один из таких подходов, основанный на прогнозировании возможных состояний системы в долгосрочной перспективе посредством выделения и сравнительной оценки альтернативных сценариев развития. Представлены и обоснованы требования к структуре и порядку описания сценариев развития региональных систем среднего профессионального образования, включая возможные параметры для выделения веера сценариев. Показаны преимущества подхода к прогнозированию, основанного на комплексном качественном описании возможных состояний региональной экосистемы среднего профессионального образования. Цель статьи – представление научного подхода к разработке сценариев развития региональной системы среднего профессионального образования.Методология и методики. Исследование основано на методологии системного анализа социальных объектов, использованы методы сравнительно-сопоставительного анализа и моделирования социальных систем, метод сценариев, экспертные методы. Результаты и научная новизна. В результате исследования разработана методология научного описания сценариев развития региональной системы среднего профессионального образования под влиянием комплекса вероятных факторов. Новизна результатов заключается в возможности построения ряда альтернативных сценариев с применением относительно устойчивых модулей модели. Практическая значимость. Результаты исследования могут быть применены в процессе стратегического планирования развития среднего профессионального образования субъекта Российской Федерации, а также региональных систем профессионального образования других стран.
Keywords: VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING
LONG-TERM FORECAST
SCENARIO
SCENARIO FAN
PARAMETERS
EDUCATION DEVELOPMENT
STRATEGIC MANAGEMENT
EDUCATION ECOSYSTEM
SCENARIO STRUCTURE
СРЕДНЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ДОЛГОСРОЧНОЕ ПРОГНОЗИРОВАНИЕ
СЦЕНАРИЙ РАЗВИТИЯ
ВЕЕР СЦЕНАРИЕВ
ПАРАМЕТРЫ
РАЗВИТИЕ ОБРАЗОВАНИЯ
СТРАТЕГИЧЕСКОЕ УПРАВЛЕНИЕ
ЭКОСИСТЕМА ОБРАЗОВАНИЯ
СТРУКТУРА СЦЕНАРИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2021-2-11-38
SCOPUS: 85102693403
WoS: 000618840000001
metadata.dc.description.sponsorship: The current research was carried out with the research plan of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration. The authors also express their gratitude to the editorial staff of the Education and Science Journal and the reviewers for their constructive comments and valuable recommendations.
Статья подготовлена в рамках государственного задания Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации. Авторы также выражают благодарность сотрудникам редакции журнала «Образование и наука» и рецензентам за конструктивные замечания и ценные рекомендации.
Origin: Образование и наука. 2021. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2021_02_002.pdf485,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.