Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36331
Title: Графическая грамотность педагога профессионального обучения
Other Titles: Graph Literacy of a Vocational Education Teacher
Authors: Велиляева, З. Р.
Тархан, Л. З.
Velilyaeva, Z. R.
Tarkhan, L. Z.
Issue Date: 2021
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Велиляева, З. Р. Графическая грамотность педагога профессионального обучения / З. Р. Велиляева, Л. З. Тархан. Текст: непосредственный // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). 2021. № 3 (6). С. 92–102. DOI: 10.17853/2686-8970-2021-3-92-102.
Abstract: The concepts of “literacy”, “graphical information”, “computer graphics”, “graph literacy”, “pedagogical literacy” are considered. Graph literacy is considered in the context of vocational education teacher training. The role of computer graphics in graphic and pedagogical activities is described. The article describes the trends in the use of information and communication and computer technologies both in the process of learning graphic disciplines and in the pedagogical process as a whole. The definition of graph literacy of a vocational education teacher is given, which is described as a complex multicomponent personal education, characterized by the presence of knowledge, skills and abilities to create, transform and perform mental operation with visual images, figures and blueprints, the ability to transmit visual information accurately and quickly with the use of graphic aids, including digital ones, in teaching activities.
Рассмотрены понятия «грамотность», «графическая информация», «компьютерная графика», «графическая грамотность», «педагогическая грамотность». Графическая грамотность рассмотрена в контексте подготовки педагогов профессионального обучения, описана роль компьютерной графики в графической и педагогической деятельности. Описаны тенденции применения информационно-коммуникационных и компьютерных технологий как при изучении графических дисциплин, так и в педагогическом процессе в целом. Дано определение графической грамотности педагога профессионального обучения, которое квалифицируется как сложное комплексное многокомпонентное личностное образование, характеризующееся наличием знаний, умений и навыков создания, преобразования, мыслительного оперирования визуальными образами, изображениями и чертежами, умением точно и быстро передавать визуальную информацию с помощью графических средств, в том числе и цифровых, в педагогической деятельности.
Keywords: GRAPH LITERACY
GRAPHICAL INFORMATION
PEDAGOGICAL LITERACY
VOCATIONAL EDUCATION TEACHER
INFORMATION AND EDUCATION ENVIRONMENT
ГРАФИЧЕСКАЯ ГРАМОТНОСТЬ
ГРАФИЧЕСКАЯ ИНФОРМАЦИЯ
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ГРАМОТНОСТЬ
ПЕДАГОГ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ
ИНФОРМАЦИОННАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА
ISSN: 2686-8970
DOI: 10.17853/2686-8970-2021-3-92-102
Origin: Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). 2021. № 3
Appears in Collections:Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
insight_2021_03_011.pdf399,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.