Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/38885
Title: Изучение климата и мотивации в педагогическом коллективе
Other Titles: Studying teaching staff climate and motivation
Authors: Eremeeva, A. V.
Tretyakova, V. S.
Еремеева, А. В.
Третьякова, В. С.
Issue Date: 2022
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Еремеева, А. В. Изучение климата и мотивации в педагогическом коллективе / А. В. Еремеева, В. С. Третьякова. — Текст: непосредственный // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2022. — № 1 (9). — С. 48–59. — DOI: 10.17853/2686-8970-2022-1-48-59.
Abstract: The article presents the need of studying management mechanisms in order to create a favorable psychological climate for the teaching staff. The article describes the need for applied research to solve emerging problems that hinder effective work of a teacher. The article identifies the problem of the study that is to solve the contradiction between the need for effective activities of educational organizations and the lack of preparedness of the managers for managerial activities. The article describes the study of the climate and motivation of teaching staff in preschool educational organizations and secondary schools and their impact on the socio-psychological climate in educational organizations. The results of the study of the socio-psychological climate of two pedagogical teams are presented, problem areas are identified and rational forms and methods of team management are determined, conclusions are formulated. The practical significance of the conducted research is to identify the features of the psychological climate of specific teams, making it possible to determine the prospects for further activities of managers of organizations aimed at harmonizing relations in the team and improving the effectiveness of professional activities.
Представлена необходимость изучения механизмов управления с целью создания благоприятного психологического климата в конкретном педагогическом коллективе. Описана необходимость прикладных исследований по решению возникающих проблем, препятствующих эффективной деятельности педагогов. Обозначена проблема исследования, которая заключается в устранении противоречия между необходимостью эффективной деятельности образовательных организаций и недостаточной готовностью их руководителей осуществлять управленческую деятельность. Описано исследование климата и мотивации педагогов дошкольной образовательной организации и средней общеобразовательной школы и их влияния на социально-психологический климат в образовательных организациях. Представлены результаты исследования социально-психологического климата двух педагогических коллективов, выявлены проблемные зоны и определены рациональные формы и методы руководства коллективом, сформулированы выводы. Определена практическая значимость проведенного исследования, заключающаяся в выявлении особенностей психологического климата в конкретных коллективах, позволяющих определить перспективы дальнейшей деятельности руководства организаций, направленной на гармонизацию отношений в коллективе и на повышение эффективности профессиональной деятельности.
Keywords: MANAGEMENT ACTIVITY
TEACHING STAFF
MANAGEMENT STYLE
SOCIO-PSYCHOLOGICAL CLIMATE
MOTIVATION
RESEARCH
УПРАВЛЕНЧЕСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ КОЛЛЕКТИВ
СТИЛЬ УПРАВЛЕНИЯ
СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ КЛИМАТ
МОТИВАЦИЯ
ИССЛЕДОВАНИЕ
ISSN: 2686-8970
DOI: 10.17853/2686-8970-2022-1-48-59
Russian Science Citation Index Identifier: 48044562
Origin: Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2022. — № 1
Appears in Collections:Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
insight_2022_01_007.pdf457,76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.