Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/42394
Title: | Педагогическое сопровождение саморазвития подростков в дополнительном образовании |
Other Titles: | Pedagogical support of adolescents’ self-development in additional education |
Authors: | Иванова, И. В. Ivanova, I. V. |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Иванова, И. В. Педагогическое сопровождение саморазвития подростков в дополнительном образовании / И. В. Иванова. — Текст: непосредственный // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2023. — № 1 (13). — С. 41-55. — DOI: 10.17853/2686-8970-2023-1-40-55. |
Abstract: | The article presents the results of a study conducted in the scientific school of existential approaches in pedagogy led by M. I. Rozhkov. The theoretical and methodological foundations and pedagogical means of support for the self-development of adolescents in additional education were developed. The methodology of the reflexivevalue approach was developed, based on the idea of interdependence between the development of values and reflection of a teenager, the determination of which is given by the situation of overcoming difficulties in a value-oriented educational environment of additional education. The implementation of pedagogical support for the self-development of adolescents in additional education has shown its effectiveness in an experimental mode. Представлены результаты исследования, проведенного в научной школе экзистенциальных подходов в педагогике под руководством М. И. Рожкова. Разработаны теоретико-методологические основания и педагогические средства сопровождения саморазвития подростков в дополнительном образовании. Разработана методология рефлексивно-ценностного подхода, основанного на идее взаимообусловленности развития ценностей и рефлексии подростка, детерминация которой задается ситуацией преодоления трудностей в условиях ценностно-ориентированной образовательной среды в дополнительном образовании. Реализация педагогического сопровождения саморазвития подростков в дополнительном образовании показала свою эффективность в опытно-экспериментальном режиме. |
Keywords: | REFLEXIVE-VALUE APPROACH SELF-DEVELOPMENT PEDAGOGICAL SUPPORT UPBRINGING ADDITIONAL EDUCATION ADOLESCENCE COPING STRATEGY РЕФЛЕКСИВНО-ЦЕННОСТНЫЙ ПОДХОД САМОРАЗВИТИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ ВОСПИТАНИЕ ДОПОЛНИТЕЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ПОДРОСТКОВЫЙ ВОЗРАСТ КОПИНГ-СТРАТЕГИЯ |
ISSN: | 2686-8970 |
DOI: | 10.17853/2686-8970-2023-1-40-55 |
Russian Science Citation Index Identifier: | 50362165 |
Origin: | Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2023. — № 1 |
Appears in Collections: | Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
insight_2023_01_007.pdf | 469,09 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.