Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9613
Title: Коммуникативно-компетентностный подход к профессионально-ориентированному обучению русскому языку и культуре речи в вузе
Other Titles: Communicative competence approach to person-oriented teaching of the russian language and culture of speech
Authors: Orlova, E. V.
Орлова, Е. В.
Issue Date: 2012-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Орлова, Е. В. Коммуникативно-компетентностный подход к профессионально-ориентированному обучению русскому языку и культуре речи в вузе / Е. В. Орлова // Образование и наука. — 2012. — № 5. — С. 129-141.
Abstract: The paper is devoted to the communicative competence approach in professional training of physicians on the undergraduate level. The main emphasis is on developing linguistic, sociolinguistic and pragmatic competences while teaching the Russian language and the culture of speech. The paper is aimed at analyzing the requirements of federal state educational standards of the 3rd generation concerning the competences in the humanities which should be developed by medical students in the course of the Russian language and the culture of speech; defining the contents of the «communicative competence» term based on consideration of general European competences in mastering the language and the analysis of lingua-didactic works of modern Russian scientists; identifying the component content of linguistic, sociolinguistic and pragmatic competences of the Russian language and the culture of speech course for medical schools. The research results regarding the analysis and component content of linguistic, sociolinguistic and pragmatic competences of the Russian language and the culture of speech course have been applied while designing the Russian and the culture of speech curriculum, as well as electronic textbooks and manuals for medical students 
Статья посвящена применению коммуникативно-компетентностного подхода к профессиональной подготовке врача на додипломной форме обучения. Особое внимание уделяется принципам формирования лингвистической, социолингвистической и прагматической компетенций в ходе преподавания курса русского языка и культуры речи. Целями статьи являются анализ требований ФГОС ВПО 3-го поколения относительно компетенций в области гуманитарных наук, которые должны быть сформированы у студентов-медиков на занятиях по предмету «Русский язык и культура речи»; определение содержания термина «коммуникативная компетенция» на основе рассмотрения общеевропейских компетенций владения языком и анализа лингводидактических работ современных российских ученых; определение содержания компонентов лингвистической, социолингвистической и прагматической компетенций курса «Русский язык и культура речи» для медицинских вузов.Результаты проведенного анализа и содержание компонентов лингвистической, социолингвистической и прагматической компетенций курса «Русский язык и культура речи» учтены при создании Рабочей программы дисциплины «Русский язык и культура речи» и при написании электронного учебника и учебного пособия для студентов медицинских вузов
Keywords: RUSSIAN LANGUAGE
CULTURE OF SPEECH
COMMUNICATIVE COMPETENCE
LINGUISTIC
SOCIOLINGUISTIC
PRAGMATIC
РУССКИЙ ЯЗЫК
КУЛЬТУРА РЕЧИ
КОММУНИКАТИВНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ
ЛИНГВИСТИЧЕСКИЙ ПОДХОД
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_5_94_11.pdf240,44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.