Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9619
Title: Балльно-рейтинговые системы оценивания знаний: особенности российской практики
Other Titles: Grade point average system of assessment: the implementation peculiarities in Russia
Authors: Sazonov, B. A.
Сазонов, Б. А.
Issue Date: 2012-11
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Сазонов, Б. А. Балльно-рейтинговые системы оценивания знаний: особенности российской практики / Б. А. Сазонов // Образование и наука. — 2012. — № 9. — С. 15-34.
Abstract: The paper analyzes the specificity, as well as flaws and faults of implementing the Grade Point Average (GPA) system of students’ personal assessment in Russian higher schools. Nowadays, the above system is regarded as the basic functional element of educational process organization at the world’s leading universities. The author summarizes the foreign experience and demonstrates the advantages of the GPA system in comparison with the traditional domestic scale of assessment: full records of student’s assessment, objectivity, activation of responsibility for the results achieved, and self-control motivation. The standard GPA model is demonstrated, its application systemizing both the Russian and European requirements to the higher school graduates. The author suggests his own version of the assessment scale estimating and comparing the quality of education in Russian universities and worldwide. The research findings can be of interest to the specialists in the sphere of quality measurement and educational management 
В статье анализируются особенности, ошибки и недостатки процесса внедрения в российских вузах балльно-рейтинговых систем оценивания индивидуальных достижений студентов. Сегодня такие системы являются обязательным базовым функциональным элементом организации учебного процесса во всех ведущих университетах мира. Автор обобщает накопленный зарубежный опыт и показывает преимущества балльно-рейтинговых систем перед отечественной традиционной шкалой успеваемости: максимально полный учет всех выполняемых на протяжении периода обучения работ студента; объективность и справедливость оценки его деятельности; активизацию личной ответственности студентов за результаты обучения, рост их мотивации к самоконтролю, планированию своей успеваемости, повышению учебной дисциплины и др. Подробно рассмотрена типовая модель балльно-рейтинговой системы, применение которой гармонизирует отечественные и общеевропейские требования, предъявляемые к выпускникам высших учебных заведений. Предложена авторская версия новой шкалы оценки успеваемости, позволяющая сравнивать и сопоставлять качество обучения в разных вузах, как отечественных, так и международных. Результаты исследования будут интересны специалистам в области квалиметрии и управления образованием
Keywords: GRADE POINT AVERAGE SYSTEM
GRADE POINT AVERAGE
UNIVERSITY RATING REGALEMENT
MAJOR DISCIPLINE
ACADEMIC PROGRESS MANAGEMENT
PREREQUISITE LEVELS
БАЛЬНО-РЕЙТИНГОВАЯ СИСТЕМА ОЦЕНИВАНИЯ
ОБОБЩЕННЫЙ СРЕДНИЙ ПОКАЗАТЕЛЬ УСПЕВАЕМОСТИ
РЕЙТИНГОВЫЙ РЕГЛАМЕНТ УНИВЕРСИТЕТА
ПРОФЕССИОНАЛЬНО ВАЖНЫЕ ДИСЦИПЛИНЫ
УПРАВЛЕНИЕ УСПЕВАЕМОСТЬЮ
ПОРОГОВЫЕ ЗНАЧЕНИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №9
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_9_98_02.pdf299,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.