Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12541
Title: | О научном статусе дидактики |
Other Titles: | Scientific status of didactics |
Authors: | Osmolovskaya, I. M. Осмоловская, И. М. |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Осмоловская, И. М. О научном статусе дидактики / И. М. Осмоловская // Образование и наука. — 2014. — № 9. — С. 85-97. |
Abstract: | The research is aimed at scientific justification of didactics referred to the social and humanitarian field of knowledge. The author deals with the scientific character criteria (verity, inter-subjectivity, systemacity and validity) taking into account different scientific rationality types (classical and nonclassical) and identifying post-modernism influence on didactics. Objectives and results of research. Attempts are made to systematize the didactic knowledge and identify its components and structure. Didactic concepts are classified in accordance with its objects: teaching process by the whole, its individual components or educative process aspects that enable to form definite teaching views, studying it from the specific positions. The author singles out holistic-didactic, component and aspect concepts; and specifies the concept of didactic systems and models with its hierarchy. The author highlights the didactic knowledge increment. Apart from traditional empirical theoretical researches, the author’s attention is drawn to the academic pursuit such as a scientific project based on the didactic object specificity of the teaching process which is fully human controlled and realized and doesn’texist without human being. It is shown that basic theoretical ideas of scientific projects are itemized, concretized and enlarged during co-current educative practice, i.e. an adhesion of theory and practice occurs.It is stressed that there are two special directions of didactic development multidimensionality: 1. extension of its semantic field in the context of modern socio-cultural conditions; 2. increase of scientific status related to a conceptual framework improvement, empirically accumulated information arrangement, new hypotheses, theories and concepts’ development. Scientific novelty. The research findings demonstrate well-reasoned statement of the didactics’ scientific status, its particular components and structure from a methodology perspective. Practical importance. The research results show that the revision, structuring and arrangement of didactic knowledge can be used for further researches that will fill up the deficit of knowledge of modern educative process organization Цель публикации – обоснование научного статуса дидактики, которая относится к социально-гуманитарной отрасли знания. Применительно к дидактике рассматриваются критерии научности (истинность, интерсубъективность, системность и обоснованность), при этом учитываются различные типы научной рациональности (классический и неклассический) и констатируется влияние постмодернизма на дидактику. Задачи и результаты исследования. Автором предпринята попытка систематизировать дидактические знания, выявить их состав и структуру. Дидактические концепции классифицируются в соответствии с их объектами: процессом обучения в целом, его отдельными компонентами или же аспектами процесса обучения, позволяющими сформировать определенные взгляды на обучение и изучить его с конкретных позиций. Разграничиваются целостно-дидактические, компонентные и аспектные концепции. Дано определение дидактических систем и моделей, показана их иерархия. Освещается вопрос приращения дидактического знания. Кроме традиционных эмпирических и теоретических исследований, обозначен такой тип научных изысканий, как научный проект, обусловленный спецификой объекта дидактики – процессом обучения, полностью конструируемым и реализуемым человеком и не существующим вне деятельности человека. Показано, что положенные в основу научного проекта теоретические идеи детализируются, конкретизируются, дополняются в ходе сопутствующей образовательной практики, т. е. во время исследования происходит слияние теории и практики. Подчеркивается многомерность развития дидактики, в которой особо выделяются два направления: 1) расширение ее содержательного поля в контексте современных социокультурных условий; 2) повышение научного статуса, связанное с совершенствованием понятийного аппарата, систематизацией эмпирически накопленного материала, разработкой новых гипотез, концепций, теорий. Научная новизна исследования заключается в аргументированном утверждении научного статуса дидактики, фиксации ее состава и структуры с позиций методологии. Практическая значимость предпринятой работы состоит в том, что «ревизия», структурирование и систематизация дидактического знания помогут задать векторы дальнейших исследований, которые восполнят дефицит знаний об организации современных процессов обучения |
Keywords: | DIDACTICS THE SOCIAL AND HUMANITARIAN FIELD OF KNOWLEDGE ARRANGEMENT AND DEVELOPMENT OF DIDACTIC KNOWLEDGE DIDACTIC CONCEPTS AN EMPIRICAL AND THEORETICAL RESEARCH A SCIENTIFIC PROJECT DIDACTIC SYSTEMS DIDACTIC MODELS ДИДАКТИКА СОЦИАЛЬНО-ГУМАНИТАРНАЯ НАУКА КРИТЕРИИ НАУЧНОСТИ СИСТЕМАТИЗАЦИЯ И РАЗВИТИЕ ДИДАКТИЧЕСКОГО ЗНАНИЯ ДИДАКТИЧЕСКИЕ КОНЦЕПЦИИ ДИДАКТИЧЕСКИЕ СИСТЕМЫ ДИДАКТИЧЕСКИЕ МОДЕЛИ ЭМПИРИЧЕСКОЕ И ТЕОРЕТИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ НАУЧНЫЙ ПРОЕКТ |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
Origin: | Образование и наука. 2014. №9 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2014_9_118_007.pdf | 1,38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.