Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/13434
Title: О связи методологии и технологии в педагогическом исследовании
Other Titles: Concerning correlation between methodology and technology in pedagogical research
Authors: Zagvyazinsky, V. I.
Загвязинский, В. И.
Issue Date: 2015
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Загвязинский, В. И. О связи методологии и технологии в педагогическом исследовании / В. И. Загвязинский // Образование и наука. — 2015. — № 5. — С. 4-14.
Abstract: The purpose of the paper is the continuation of a cycle of the methodological articles, called to help work of young researchers. The general dissatisfaction with quality and results of research work in an education sphere and pedagogics has been largely caused not only insufficient level of methodological culture of competitors of scientific degrees and researchers-experts, but also their inability to choose a work technology of procedure of research that will be adequate to the purposes, problems and a plan of it. The present article is also devoted to this problem. Methods. The methods of the analysis, synthesis, idealisation, generalisation of author’s experience, a concrete definition and modelling are used. Results and scientific novelty. The general technology of scientific search in an education sphere is presented; the technology is developed on the basis of long-term experience of the Tyumen scientific and pedagogical school, and justified in practice. The author doesn’t take into consideration the rigid technology of algorithmic type which is hardly useful in works of creative character; but in the present case – frame technology that defines the expedient organisation, sequence of stages of work and its corresponding maintenance. The following technology components are described: self-determination of the researcher or research group on the basis of creation and the statement of the developed project of all procedures of search; statement of questions on initial allocation of the problem conducting ideas, a plan-way of its realisation; project performance, its ascertaining and a reformative part, research procedures (the basic stage); summarising, generalisation of the research performed, a writing of the text of report documents, preparation of total publications. Examples of typical errors of the young scientists who do not own the technology of scientific activity are given. Practical significance. Proposed recommendations stated in the paper are designated for teachers-researchers, students, master’s students, post-graduate students and doctoral students, mastering practical methodology of scientific and pedagogical search, and also to the supervisors of studies, aspiring to raise efficiency and content of the tutorial activity
Цель публикации – продолжение цикла методологических статей, призванных помочь работе молодых исследователей. Общая неудовлетворенность качеством и результатами исследовательской работы в сфере образования и педагогики в последнее десятилетие во многом обусловлена не только недостаточным уровнем методологической культуры соискателей ученых степеней и исследователей-практиков, но и их неумением выбрать адекватную целям, задачам и замыслу работы технологию процедуры исследования. Этой проблеме и посвящена настоящая статья. Методы. В работе использованы методы анализа, синтеза, идеализации, обобщения авторского опыта, конкретизации и моделирования. Результаты и научная новизна. Представлена выработанная на основе многолетнего опыта Тюменской научно-педагогической школы и оправдавшая себя на практике общая технология научного поиска в сфере образования. Имеется в виду не жесткая технология алгоритмического типа, которая вряд ли полезна в работах творческого характера, а технология рамочная, определяющая целесообразную организацию, последовательность этапов работы и соответствующее их содержание. Описаны составляющие технологии: самоопределение исследователя или исследовательского коллектива на основе создания и утверждения развернутого проекта всех процедур поиска; постановка вопросов о первоначальном выделении проблемы, ведущей идеи, замысла-способа ее реализации; выполнение проекта, его констатирующей и преобразующей части, исследовательских процедур (основной этап); подведение итогов, обобщение сделанного, написание текста отчетных документов, подготовка итоговых публикаций. Приводятся примеры типовых ошибок молодых ученых, не владеющих технологией научной деятельности. Практическая значимость. Изложенные в статье рекомендации предназначены педагогам-исследователям, студентам, магистрантам, аспирантам и докторантам, осваивающим практическую методологию научно-педагогического поиска, а также научным руководителям, стремящимся повысить эффективность и содержательность своей наставнической деятельности
Keywords: TECHNOLOGY OF PEDAGOGICAL SEARCH
IDEA
DESIGN AND HYPOTHESIS OF RESEARCH
METHODOLOGICAL CULTURE OF RESEARCH
ТЕХНОЛОГИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ПОИСКА
ИДЕЯ
ЗАМЫСЕЛ И ГИПОТЕЗА ИССЛЕДОВАНИЯ
МЕТОДОЛОГИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА ИССЛЕДОВАТЕЛЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
metadata.dc.description.sponsorship: Российский научный фонд
Origin: Образование и наука. 2015. №5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2015_5_124_002.pdf333,73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.