Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18379
Title: О формировании коммуникативной составляющей педагогической компетенции в процессе наставничества
Other Titles: Communication component formation of teachers’ competence in the mentoring process
Authors: Sopegina, V. T.
Сопегина, В. Т.
Issue Date: 2016-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Сопегина, В. Т. О формировании коммуникативной составляющей педагогической компетенции в процессе наставничества / В. Т. Сопегина // Образование и наука. — 2016. — № 2. — С. 55-67.
Abstract: The aim of this article is to present the integration process and special pedagogical competence in solving production and pedagogical challenges in the educational organizations and production enterprises engaged in the training of mentors. Methods. The methods involve the analysis of psycho-pedagogical and methodological literature on the issue; analysis of the Federal State Educational Standards and professional standards; modeling of processes. Results and scientific novelty. The problems of formation of communicative competence in the preparation of teachers are considered. The characteristic of the formation levels of mentoring such as «mentor-formal»; «mentor-theoretician», a «mentor-coach»; «mentor-adviser»; «mentor-professional» are given. The pedagogical potential of the phenomenon of «mentoring» is disclosed; an innovative way of mentoring within the competence approach is shown. The integrative activity of the teacher in solving production and pedagogical problems is analysed. Practical significance. The results can be used by trainers and mentors in the formation of communicative competence of students. The implementation of integration model of pedagogical and production tasks will provide the formation of communicative competence as part of vocational training. Using the obtained results can improve the effectiveness of vocational teacher education
Цель статьи – представить процесс интеграции специальной и педагогической компетенции при решении производственных и педагогических задач в образовательных организациях и на производственных предприятиях, занимающихся подготовкой наставников. Методы, используемые в работе: анализ психолого-педагогической и методической литературы по проблеме; анализ Федеральных государственных образовательных стандартов и профессиональных стандартов; моделирование процессов. Результаты и научная новизна. Рассмотрены проблемы формирования коммуникативной компетентности при подготовке наставников. Дана характеристика уровней формирования наставничества: «формальный наставник»; «наставник-теоретик», «наставник-тренер»; «наставник-консультант»; «наставник-профессионал». Раскрыт педагогический потенциал феномена «наставничество» и показан инновационный путь наставничества в рамках системы компетентностного подхода. Продемонстрирована интегративность деятельности наставника при решении производственных и педагогических задач. Практическая значимость. Результаты исследования могут быть использованы мастерами производственного обучения и наставниками в учебном процессе. Применение описанной модели интеграции педагогической и производственной задач обеспечит формирование коммуникативной компетентности как части профессионального обучения и позволит повысить результативность профессионально-педагогического образования в целом
Keywords: MENTORING
SPECIAL COMPETENCE
PEDAGOGICAL COMPETENCE
COMMUNICATIVE COMPETENCE
LEVELS OF FORMATION OF MENTORING
BASIC CHAIRS OF PROFESSIONAL- PEDAGOGICAL UNIVERSITY
PEDAGOGICAL TASKS
PRODUCTION TASKS
НАСТАВНИЧЕСТВО
СПЕЦИАЛЬНЫЕ КОМПЕТЕНЦИИ
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ КОМПЕТЕНЦИИ
КОММУНИКАТИВНЫЕ КОМПЕТЕНЦИИ
УРОВНИ СФОРМИРОВАННОСТИ НАСТАВНИЧЕСТВА
БАЗОВЫЕ КАФЕДРЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ВУЗА
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ЗАДАЧИ
ПРОИЗВОДСТВЕННЫЕ ЗАДАЧИ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-2-55-67
Origin: Образование и наука. 2016. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_2_131_005.pdf267,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.