Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18380
Title: Взаимосвязь кризисов, кризисных переживаний и направленности временной перспективы у студентов на начальном этапе обучения в вузе
Other Titles: Correlation of crises, crisis experiences and orientation of time perspective at the initial stage of training in higher education institution
Authors: Kurus, I. A.
Курусь, И. А.
Issue Date: 2016-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Курусь, И. А. Взаимосвязь кризисов, кризисных переживаний и направленности временной перспективы у студентов на начальном этапе обучения в вузе / И. А. Курусь // Образование и наука. — 2016. — № 2. — С. 68-79.
Abstract: The purpose of article is identification of an actual problem of psychological science: correlation of crises and a crisis experiences with and orientation of time perspective at the initial stage of training in institution of higher education. Methods. During the research the following psychodiagnostic methods are applied: the questionnaire of crisis experiences for student by V. R. Manukyan; a questionnaire of time perspective by F. Zimbardo in adaptation of A. Syrtsova, E. T. Sokolova, O. V. Mitina (ZTPI). Results and scientific novelty. Data on interrelation of crises and crisis experiences with an orientation of temporary prospect are obtained and analysed on the basis of representative selection of students in Novosibirsk State Medical University. Gender distinctions of crises behaviour of students are shown. It is established that temporary prospects «The negative past» and «The fatalistic present» correlate with all the crisis experiences of students at the initial stage of training in higher education institution. The temporary prospect «Future» has the return correlation with crisis experience «absence of the appreciably attractive purposes in the future», and the interrelation with crises is absent. In this regard the author proposes the correction procedure of psychological escort of first-year students. Practical significance. The research findings can be used by educational psychologists for psychological diagnostics of pupils, to search the reasons of their poor progress, during the developing and correction of programs of psychology and pedagogical escort of first-year students, in particular when writing the program of adaptive training in the centers of psychosocial maintenance of the trainees. Guidelines for a choice of the techniques and methods promoting overcoming of the problems connected with crisis of identity and biographic crises are given
Цель статьи – раскрыть причины кризиса, который переживают студенты на начальном этапе обучения в вузе. Методология и методики. В ходе исследования применялись психодиагностические методики: анкета В. Р. Манукян, выявляющая кризисные переживания, и опpocник временной перспективы Ф. Зимбардо в адаптации А. Сырцовой, Е. Т. Соколовой, О. В. Митиной (ZTPI). Результаты и научная новизна. На основе репрезентативной выборки студентов в Новосибирском государственном медицинском университете получены и проанализированы данные о взаимосвязи кризисов и кризисных переживаний с направленностью временной перспективы. Показаны гендерные различия протекания кризисов у учащейся молодежи. Установлено, что временные перспективы «Негативное прошлое» и «Фаталистическое настоящее» коррелируют со всеми кризисными переживаниями студентов на начальном этапе обучения в вузе. Временная перспектива «Будущее» имеет обратную корреляцию с кризисным переживанием «отсутствие заметно привлекающих целей в будущем», взаимосвязь с кризисами отсутствует. В связи с этим автор предлагает коррекцию психологического сопровождения первокурсников. Практическая значимость. Изложенный в статье материал может быть использован педагогами-психологами для психологической диагностики учащихся, при поиске причин их неуспеваемости, при разработке и коррекции программ психолого-педагогического сопровождения первокурсников, в частности при написании программы адаптивного тренинга в центрах психосоциального сопровождения обучающихся. Даны рекомендации по выбору техник и методик, способствующих преодолению проблем, связанных с кризисом идентичности и биографическими кризисами
Keywords: CRISES
CRISIS EXPERIENCES
TIME PERSPECTIVE
THE TRAINING AT INITIAL STAGE IN HIGHER EDUCATION INSTITUTION
КРИЗИСЫ
КРИЗИСНЫЕ ПЕРЕЖИВАНИЯ
ВРЕМЕННАЯ ПЕРСПЕКТИВА
НАЧАЛЬНЫЙ ЭТАП ОБУЧЕНИЯ В ВУЗЕ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-2-68-79
Origin: Образование и наука. 2016. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_2_131_006.pdf307,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.