Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18408
Title: Сравнительное исследование эмпатии у студентов из России и Китая
Other Titles: Comparative research of empathy among Russian and Chinese students
Authors: Lebedeva, J. V.
Лебедева, Ю. В.
Issue Date: 2016-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Лебедева, Ю. В. Сравнительное исследование эмпатии у студентов из России и Китая / Ю. В. Лебедева // Образование и наука. — 2016. — № 4. — С. 65-79.
Abstract: The aim of this work is the study of the universal and specific characteristics of empathy of students from Russia and China.Methods. The methods involve the analysis and generalization of literature on the concept and structure of empathy, the influence of cultural factors on this phenomenon. The research is performed in line with the cross-cultural approach. Data are obtained using two methods: «Diagnostics of the level of poly-communications empathy» by I. M. Yusupov and «Diagnostics of the level of empathic abilities» by V. V. Boyko (in the modification of V. V. Boyko and O. A. Klitsenko).Results. The influence of cultural factor the formation of the components of empathy and the severity of the empathy towards various social objects are analyzed. Specific characteristics of empathy of students from Russia (generalization, association, high severity emotional component of empathy) and from China (differentiation and selective empathy) are detected. Two universal characteristics are founded: empathy to the parents to be stronger than for other social objects, and also equally expressed the cognitive component of empathy.Scientific novelty. The study has proved that it is not enough to examine only the level of development of empathy. It is necessary to study its emotional and cognitive components, as well as orientation towards various social objects.Practical significance. Recommendations for creation of more comfortable and safe educational environment in Russian Higher educational institutions for students from China are proposed.
Целью публикации является изложение результатов исследования универсальных и специфических особенностей эмпатии у студентов из России и Китая. Методы. В работе использовались анализ и обобщение литературы о понятии и структуре эмпатии, влиянии культурного фактора на этот феномен. Исследование выполнено в русле кросс-культурного подхода. Данные были получены с помощью методик «Диагностика уровня поликоммуникативной эмпатии» И. М. Юсупова и «Диагностика уровня эмпатических способностей» В. В. Бойко (в модификации В. В. Бойко и О. А. Клиценко). Результаты. Проанализировано влияние культурного фактора на формирование компонентов эмпатии и ее выраженность по отношению к различным социальным объектам. Выявлены специфические особенности эмпатии студентов из России (генерализованность, интегрированность, высокая выраженность эмоционального компонента эмпатии) и Китая (дифференцированность и избирательность эмпатии). Также были обнаружены две универсальные особенности: эмпатия к родителям выражена у студентов обеих стран сильнее, чем к другим социальным объектам, а также одинаково представлен когнитивный компонент эмпатии. Научная новизна. Автор статьи доказывает, что недостаточно изучить только уровень развития эмпатии. Необходимо исследование ее эмоционального и когнитивного компонентов, а также направленности на различные социальные объекты. Практическая значимость. Сформулированы рекомендации для создания в российских высших учебных заведениях более комфортной и безопасной образовательной среды для студентов из Китая
Keywords: EMPATHY
A COMPONENT OF EMPATHY
THE OBJECT OF EMPATHY
CROSS-CULTURAL APPROACH
STUDENT
CHINA
RUSSIA
ЭМПАТИЯ
КОМПОНЕНТ ЭМПАТИИ
ОБЪЕКТ ЭМПАТИИ
КРОСС-КУЛЬТУРНЫЙ ПОДХОД
СТУДЕНТ
КИТАЙ
РОССИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-4-65-80
Origin: Образование и наука. 2016. №4
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_4_133_006.pdf309,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.