Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18410
Title: Проблемы измерений эффективности учреждений высшего профессионального образования
Other Titles: The problems of measurement the higher professional education institutions efficiency
Authors: Nurieva, L. M.
Kiselev, S. G.
Нуриева, Л. М.
Киселев, С. Г.
Issue Date: 2016-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Нуриева, Л. М. Проблемы измерений эффективности учреждений высшего профессионального образования / Л. М. Нуриева, С. Г. Киселев // Образование и наука. — 2016. — № 4. — С. 95-96.
Abstract: The aim of the article is to analyze the results of monitoring efficiency of universities by the example of educational institutions of the Omsk region.Methods. The methodology of complex research, including methods of statistical, sociological, comparative analysis and analysis of documents and databases of the Ministry of Education and Science and educational organizations are applied.The results and scientific novelty. It is found that the evaluation of higher education institutions depends not so much on the success of their work as on the list of used measurement indicators and features of scoring system. Rejection of a comprehensive study of the work of educational institutions, reflected in the use of individual evaluation indicators, leads to a substitution of the object of measurement and incorrect results of the survey.Practical significance. The authors suggest that the findings undertaken by them will lead to timely and strategic university work correction: contribute to the adjustment of the methods of evaluation of higher education institutions and improve their adequacy problem of a comprehensive study of the work of universities.
Цель статьи – анализ результатов мониторинга эффективности деятельности вузов на примере учебных заведений, работающих на территории Омской области. Методология и методика исследования. Авторами применялась методология комплексного исследования, включающая методы статистического, социологического, сравнительного анализа документов и баз данных Министерства образования и науки РФ и образовательных организаций. Результаты и научная новизна. В ходе исследования установлено, что оценка эффективности вузов зависит не столько от успешности их работы, сколько от перечня применяемых индикаторов измерений и особенностей системы начисления баллов. Отказ от комплексного изучения аспектов деятельности учебных заведений и применение одиночных разрозненных индикаторов оценки ведет к подмене объектов измерений и некорректным данным, искажающим общую картину реального положения дел. Практическая значимость. Авторы полагают, что выводы предпринятого ими исследования будут способствовать подбору более адекватных, соответствующих задаче комплексного обследования методов мониторинга деятельности учреждений высшего профессионального образования, что поможет своевременной оперативной коррекции работы вузов
Keywords: MONITORING
UNIVERSITY
EFFICIENCY
HIGHER VOCATIONAL EDUCATION
МОНИТОРИНГ
ВУЗ
ЭФФЕКТИВНОСТЬ
ВЫСШЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-4-95-116
Origin: Образование и наука. 2016. №4
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_4_133_008.pdf717,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.