Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18413
Title: Влияние занятий музыкой на когнитивное развитие детей младшего школьного возраста
Other Titles: Music classes influence on the cognitive development of primary school children
Authors: Permiakova, M. E.
Tkachenko, E. S.
Пермякова, М. Е.
Ткаченко, Е. С.
Issue Date: 2016-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Пермякова, М. Е. Влияние занятий музыкой на когнитивное развитие детей младшего школьного возраста / М. Е. Пермякова, Е. С. Ткаченко // Образование и наука. — 2016. — № 4. — С. 155-170.
Abstract: The aim of the study is to determine the influence of music classes on the cognitive functions formation in children of primary school age with regulatory development and children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).Methods. The complex pediatric neuropsychological method by T. V. Akhutina is used in the presented study. This method was developed at the Laboratory of Neuropsychology in Moscow State University under the direction of T. V. Akhutina.Results. The quantitative and qualitative analysis of the results obtained during the neuropsychological research reveals that music classes within one year significantly influence on the increase in the rate of cognitive development of children with regulatory development. This is manifested in a more rapid formation of their kinetic and kinesthetic functions, hemispheric interaction and the ability to perceive and reproduce rhythmic structures. Research of influence of learning to play musical instruments within two years on the cognitive development of children with attention deficit hyperactivity disorder showed significantly greater development of the programming functions and voluntary activity control, the kinetic functions, hemispheric interaction, the ability to perceive and reproduce rhythms per sample, verbal memory of children involved in music. This demonstrates more rapid flow of their compensatory processes and forming a number of cognitive functions.Scientific novelty. The statistically confirmed data on correctional-developing influence of music classes on cognitive development of children with attention deficit hyperactivity disorder are achieved.Practical significance. The research materials may be applied by practical psychologists in preparation of complex correctional care programs for children with attention deficit hyperactivity disorder.
Цель исследования – определение влияния занятий музыкой на темп формирования когнитивных функций у детей младшего школьного возраста с нормативным развитием и детей с синдромом дефицита внимания с гиперактивностью (СДВГ). Методика исследования. В исследовании использовалась комплексная детская нейропсихологическая методика, разработанная в Лаборатории нейропсихологии МГУ под руководством Т. В. Ахутиной. Результаты. Качественный и количественный анализ результатов, полученных в процессе нейропсихологического исследования, показал, что занятия музыкой в течение одного года достоверно влияют на увеличение темпа когнитивного развития детей с нормативным развитием, что проявляется в более быстром формировании у них кинетических и кинестетических функций, межполушарного взаимодействия, способности к восприятию и воспроизведению ритмических структур. Исследование влияния обучения игре на музыкальных инструментах в течение двух лет на когнитивное развитие детей с синдромом дефицита внимания с гиперактивностью выявило достоверно большую сформированность функций программирования и контроля произвольной деятельности, кинетических функций, межполушарного взаимодействия, способности к восприятию и воспроизведению ритмов по образцу, слухоречевой памяти. Это свидетельствует о более быстром протекании у детей, занимающихся музыкой, компенсаторных процессов и формировании у них ряда когнитивных функций. Научная новизна. Получены статистически подтвержденные данные о коррекционно-развивающем влиянии занятий музыкой на когнитивное развитие детей с синдромом дефицита внимания с гиперактивностью. Практическая значимость. Материалы исследования могут применяться практическими психологами при составлении программ комплексной коррекционной помощи детям с синдромом дефицита внимания с гиперактивностью
Keywords: PRIMARY SCHOOL AGE
MUSIC CLASSES
COGNITIVE DEVELOPMENT
NEUROPSYCHOLOGICAL DIAGNOSTICS
ATTENTION DEFICIT DISORDER WITH HYPERACTIVITY
МЛАДШИЙ ШКОЛЬНЫЙ ВОЗРАСТ
ЗАНЯТИЯ МУЗЫКОЙ
КОГНИТИВНОЕ РАЗВИТИЕ
НЕЙРОПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ ДИАГНОСТИКА
СИНДРОМ ДЕФИЦИТА ВНИМАНИЯ С ГИПЕРАКТИВНОСТЬЮ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-4-155-170
Origin: Образование и наука. 2016. №4
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_4_133_011.pdf309,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.