Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18423
Title: | Особенности смысложизненных ориентаций у молодых людей с разным уровнем рефлексии |
Other Titles: | Features of life-meaning orientations of young adults with different levels of reflexion |
Authors: | Popova, Y. I. Попова, Ю. И. |
Issue Date: | 2016-06 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Попова, Ю. И. Особенности смысложизненных ориентаций у молодых людей с разным уровнем рефлексии / Ю. И. Попова // Образование и наука. — 2016. — № 5. — С. 97-106. |
Abstract: | The purpose of the research is to establish specifics of lifemeaning orientations of young adults with different levels of reflexion. Methods. The methods involve empirical data collection methods, mathematical methods of statistics (nonparametric Mann – Whitney U test is used for comparing two independent samples and assessing significance of their differences; nonparametric Kruskal – Wallis H test is used for assessing the impact of reflexion level on life-meaning orientations), descriptive statistics. 45 girls and 15 boys in the age range of 21–22 took part in the research. Results. Analysis of the data led to conclusion that there is non-linear connection between the level of reflexion development and life-meaning orientations of young adults. This connection may be seen as reflexion’s influence on lifemeaning orientations, which consists of gender-specific and gender-nonspecific features. Gender-nonspecific features of this connection are: level of retro-reflexion influences such life-meaning orientations as self-contentment, self-productivity and assessment of individual’s past; level of situational reflexion influences such life-meaning orientations as ability of self-regulation and image of individual’s strength and freedom; level of prospective-reflexion influences such life-meaning orientations as assessment of future success and the ability to clearly see life goals. Gender-specific features of this connection is inter-reflexion influence on life-meaning orientations. Girls with high level of inter-reflexion also demonstrate clear understanding or personal self-control, assessment of personal freedom, and awareness of life goals. Scientific and practical significance. Further research and analysis of those features may help deeper understanding the connection between reflexion as a factor of inward self-regulation, and life-meaning orientations as a factor of outward regulation of individual activity. Исследование, изложенное в статье, проводилось с целью выявления особенностей смысложизненных ориентаций у юношей и девушек с разным уровнем рефлексии. Методы. Использовались методы эмпирического сбора данных, методы математической статистики (расчет непараметрического U критерия Манна – Уитни для определения значимости различий показателей; расчет критерия Н Краскалла – Уоллеса для определения влияния уровня выраженности рефлексии на смысложизненные ориентации), методы описательной статистики. Результаты. В исследовании приняли участие 45 девушек и 15 юношей в возрасте 21–22 года. При выраженности различных видов рефлексии у испытуемых отмечен высокий уровень развития некоторых смысложизненных ориентаций, однако эта связь нелинейна. Были установлены влияние уровня выраженности рефлексии на смысложизненные ориентации, его гендерно-специфические и гендерно-неспецифические особенности. К гендерно-неспецифическим особенностям относятся уровень ретроспективной рефлексии, который обусловливает различную степень удовлетворенности самореализацией, оценку продуктивности и осмысленность пройденного отрезка жизни; уровень ситуативной рефлексии, связанный с пониманием способности индивида к саморегуляции и четкостью представлений о себе как о сильной личности, обладающей свободой выбора; уровень перспективной рефлексии, указывающий на степень успешности прогнозирования вероятных исходов будущей активности и четкость осознания жизненных целей. Гендерно-специфические особенности связи рефлексии со смысложизненными ориентациями проявляются в том, что у девушек с высоким уровнем интрапсихической рефлексии высока и степень осознания жизненных целей, личностной свободы и самоконтроля. У юношей такая взаимосвязь менее выражена. Научная и практическая значимость работы заключаются в получении новых данных о взаимосвязи рефлексии как фактора саморегуляции и смысложизненных ориентаций как фактора внешней регуляции жизненной активности у молодежи |
Keywords: | RETROSPECTIVE PROSPECTIVE SITUATIONAL INTRAPERSONAL REFLEXION LIFE-MEANING ORIENTATIONS GENDER FEATURES OF REFLEXION YOUNG ADULTS РЕТРОСПЕКТИВНАЯ ПРОСПЕКТИВНАЯ СИТУАТИВНАЯ ИНТРАПЕРСОНАЛЬНАЯ РЕФЛЕКСИЯ СМЫСЛОЖИЗНЕННЫЕ ОРИЕНТАЦИИ ГЕНДЕРНЫЕ ОСОБЕННОСТИ РЕФЛЕКСИИ МОЛОДЕЖЬ |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
DOI: | 10.17853/1994-5639-2016-5-97-107 |
Origin: | Образование и наука. 2016. №5 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2016_5_134_008.pdf | 248,46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.