Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18439
Title: «Ассоциативные закладки» как инструмент систематизации и усвоения информации при изучении иностранного языка
Other Titles: «Associative tags» as a pedagogical technique, a tool of systematization and information assimilation for a foreign language study (through the German language)
Authors: Petrova, M. V.
Петрова, М. В.
Issue Date: 2016-07
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Петрова, М. В. "Ассоциативные закладки" как инструмент систематизации и усвоения информации при изучении иностранного языка / М. В. Петрова // Образование и наука. — 2016. — № 6. — С. 125-140.
Abstract: The aim of the study is to determine a meaning and methods to use associations as one of mnemonics for teaching a foreign language and to justify the need of the introduction of the specific term «associative tag». Methods. The complex of complementary research methods are used in order to achieve the set goal: theoretical (analysis and generalization of research papers); empirical (data collection and storage) and experimental methods (examination and implementation). Results and scientific novelty. The article determines a meaning and methods to use associations as one of mnemonics for teaching a foreign language. The specific term as «associative tag» is introduced and explained in terms of a pedagogical method to create a stable and permanent system of associative and semantic links and imaginations being fixed in a memory under the certain information, action or event. Practical significance. The study results may be used in direct teaching foreign languages and in theoretical courses.
Цель статьи – рассмотреть сущность и способы использования ассоциаций как одного из мнемотехнических приемов обучения иностранному языку. Методы. В исследовании был применен комплекс методов: теоретических – анализа и обобщения результатов научно-методических работ; эмпирических – сбора и накопления данных; экспериментальных – наблюдения, тестирования, опыта внедрения. Результаты и научная новизна. Показана специфика использования ассоциаций как одного из мнемотехнических приемов обучения на примере освоения немецкого языка. Введен и обоснован термин «ассоциативной закладки», означающий педагогический прием по созданию устойчивого, постоянного комплекса ассоциативных и смысловых связей и представлений, закрепляемых в памяти за определенными информацией, действием или событием. Практическая значимость. Материалы статьи могут быть использованы в процессе обучения студентов иностранному языку, а также в теоретических лекционных курсах по методике преподавания иностранных языков
Keywords: ASSOCIATION
ASSOCIATIVE LINKS
«ASSOCIATIVE TAG»
PEDAGOGICS
MEMORIZING
MNEMONICS IN EDUCATION
FOREIGN LANGUAGES TEACHING
АССОЦИАЦИЯ
АССОЦИАТИВНАЯ СВЯЗЬ
«АССОЦИАТИВНАЯ ЗАКЛАДКА»
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ НАУКА
ЗАПОМИНАНИЕ
МНЕМОТЕХНИЧЕСКИЕ ПРИЕМЫ В ОБУЧЕНИИ
ПРЕПОДАВАНИЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-6-125-140
Origin: Образование и наука. 2016. №6
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_6_135_009.pdf287,56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.