Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18444
Title: Навыки общения на собеседовании-интервью: педагогический аспект
Other Titles: Communication skills at job interview: pedagogical insight into the problem
Authors: Ageeva, J.
Агеева, Ю. В.
Issue Date: 2016-01
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Агеева, Ю. В. Навыки общения на собеседовании-интервью: педагогический аспект / Ю. В. Агеева // Образование и наука. — 2016. — № 1. — С. 109-117.
Abstract: The aim of the study is to justify the need of teaching students how to use communicative skills in foreign language during the job interview; to demonstrate how to form the corresponding verbal competences based on the analysis of the certain communicative situation. Methods. The complex of complementary research methods are used in order to achieve the set goal: theoretical methods – analysis, synthesis, generalization of research papers; empirical methods – discourse-analysis of institutional communication; methods of data collection and storage; experimental methods – experimental learning, implementation. Results and scientific novelty. It is shown how to build up pupils’ competence of speech behavior during business dialogue, proceeding from a communicative situation. For the first time the job interview was described from the communicative point of view (strategic goals and verbal behavior of both communicators) based on the recordings of real job interviews. Practical significance. The study results presented in the paper may be used in direct teaching communicative skills at the job interview, in theoretical courses (delivering lectures on cross-cultural education, teaching foreign languages, the language of the specialty, etc.)
Цель статьи – обосновать необходимость обучения студентов навыкам общения на иностранном языке во время собеседования-интервью. Методы. В исследовании применялся комплекс взаимодополняющих методов: теоретических – методов анализа, синтеза, обобщения научно-методических работ, соответствующих теме работы; эмпирических – дискурс-анализа институциональной коммуникации, сбора и накопления данных; экспериментальных – опытного обучения, внедрения. Результаты и научная новизна. На конкретных примерах показано, как формировать у учащихся компетенции речевого поведения во время делового диалога, исходя из коммуникативной ситуации. Впервые на материале серии записей реальных собеседований рассмотрена и изучена коммуникативная структура собеседования-интервью, продемонстрирован процесс выбора его участниками стратегических целей и возможных вариантов поведения. Практическая значимость. Материалы, представленные в статье, могут быть использованы в учебном процессе при непосредственном практическом обучении студентов навыкам общения на собеседовании-интервью, а также в теоретических лекционных курсах при обучении межкультурному общению, методике преподавания иностранных языков, языку специальности и т. п.
Keywords: PROFESSIONAL COMMUNICATION
JOB INTERVIEW
COMMUNICATIVE ROLES
JOB SEEKER
HR MANAGER
FOREIGN LANGUAGE
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБЩЕНИЕ
СОБЕСЕДОВАНИЕ-ИНТЕРВЬЮ
КОММУНИКАТИВНЫЕ РОЛИ
СОИСКАТЕЛЬ
СПЕЦИАЛИСТ ПО КАДРАМ
ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-1-109-117
Origin: Образование и наука. 2016. №1
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_1_130_008.pdf228,67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.