Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/19787
Title: Дидактический принцип доступности как основа формирования информационно-коммуникационной компетентности лиц с инвалидностью по зрению
Other Titles: Didactic Principle of Availability as Basis for Formation of Visually Impaired People’s Information-Communication Competence
Authors: Ahpasheva, I. B.
Ахпашева, И. Б.
Issue Date: 2013
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Ахпашева, И. Б. Дидактический принцип доступности как основа формирования информационно-коммуникационной компетентности лиц с инвалидностью по зрению / И. Б. Ахпашева // Научный диалог. - 2013. - № 2(14) : Педагогика. - С. 50-58.
Abstract: The article substantiates the role of using the availability principle in formation and improvement of the visually impaired people’s information-communication competence (IC competence). The IC competence is considered to be able to fulfil the rehabilitation function for this category of people. The requirements to the educational process organization are stated; they must be taken into account in solving the problem of the visually impaired people’s IC competence formation. The author believes that the availability principle in formation of the blind and partially sighted people’s IC competence should be realized by means of using computer typhlotechnologies and adaptive complex study guides in class. It is reported that the author has developed a complex study guide «Computer Literacy Basics» designed for blind beginning PC users
Обосновывается роль использования принципа доступности в формировании и повышении информационно-коммуникационной компетентности (ИК-компетентности) людей с инвалидностью по зрению. ИК-компетентность рассматривается как способная выполнять реабилитационную функцию для данной категории лиц. Сформулированы требования к организации образовательного процесса, которые следует принять во внимание при решении задачи формирования ИК-компетентности инвалидов по зрению. По мнению автора, принцип доступности в формировании ИК-компетентности незрячих и слабовидящих необходимо реализовывать посредством использования в обучении компьютерных тифлотехнологий и адаптивных комплексных учебных пособий. Сообщается об авторской разработке комплексного учебно-методического пособияе «Основы компьютерной грамотности», предназначенного для начинающих незрячих пользователей персональным компьютером
Keywords: ПРИНЦИП ДОСТУПНОСТИ
AVAILABILITY PRINCIPLE
ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ
INFORMATION-COMMUNICATION COMPETENCE
ИНВАЛИДЫ ПО ЗРЕНИЮ
VISUALLY IMPAIRED PEOPLE
ТЕЗАУРУС
THESAURUS
КОМПЬЮТЕРНЫЕ ТИФЛОТЕХНОЛОГИИ
COMPUTER TYPHLOTECHNOLOGIES
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2013. — № 14
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_14_004.pdf1,67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.