Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/19837
Title: Консультирование родителей: преодоление кризисов на основе деятельностного подхода
Other Titles: Parent Counseling: Crises Overcoming Based on Activity Approach
Authors: Rylova, S. G.
Рылова, С. Г.
Issue Date: 2012
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Рылова, С. Г. Консультирование родителей: преодоление кризисов на основе деятельностного подхода / С. Г. Рылова // Научный диалог. - 2012. - № 11 : Психология. - С. 119-135.
Abstract: The article presents the summary of a counseling psychologist's experience in practical work with parents. The analysis is conducted from the perspective of a beginning counselor choosing theoretical grounds for her individual style development. The psychotherapy targets are the parents' life crises. The crisis is interpreted as a resource for personal development. The author characterizes the directions and stages of the counseling. The counselor's relationships with her patients are emphasized. The dialogue plays a significant role as a means of the parents' active position actualization. The work with the psychologist resulted not only in changing of the parents' set of values and their activity's motivational basis, but also in the positive dynamics revealed in the parents' acquirement of operational and technical abilities for such set realization
В статье представлено обобщение опыта практической работы психолога-консультанта с родителями. Анализ осуществлен с позиции начинающего консультанта, выбирающего теоретические основания для оформления индивидуального стиля. В качестве психотерапевтической мишени выступают кризисы жизни родителей. Кризис интерпретируется как ресурс личностного развития. Дана характеристика направлений и этапов развертывания консультирования. Особое значение придается отношениям консультанта с подопечным. Значительная роль отводится диалогу как средству актуализации активной позиции родителей. В качестве результата работы с психологом отмечается не только изменение ценностных установок, мотивационных основ активности родителей, но и выявляемая у родителей положительная динамика в овладении операционально-техническими возможностями реализации таких установок
Keywords: КРИЗИС
ЭТАПЫ КОНСУЛЬТИРОВАНИЯ
ДИАЛОГ
МОТИВЫ
ЦЕННОСТИ
СМЫСЛЫ
СОВМЕСТНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ОРИЕНТИРОВОЧНАЯ ОСНОВА ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
СРЕДСТВА
CRISIS
STAGES OF COUNSELING
DIALOGUE
MOTIVES
VALUES
MEANINGS
COLLABORATIVE ACTIVITY
ORIENTATIVE BASIS OF ACTIVITY
TOOLS
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2012. — № 11
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2012_11_009.pdf281,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.