Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/19897
Title: Методическая модель профессиональной подготовки студентов-филологов на основе процессуально-когнитивного подхода
Other Titles: Methodical Model of Professional Training of Students Majoring in Philology on Basis of Processual-Cognitive Approach
Authors: Tabachenko, T. S.
Табаченко, Т. С.
Issue Date: 2013
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Табаченко, Т. С. Методическая модель профессиональной подготовки студентов-филологов на основе процессуально-когнитивного подхода / Т. С. Табаченко // Научный диалог. - 2013. - № 21 : Психология. Педагогика. - С. 125-141.
Abstract: The article offers a cognitive model of pedagogical training which aim is to process information into notional components of the professional consciousness, to transform knowledge into means of action. From the viewpoint of development, learning is connected with ordered changes in the way of thinking. Approaching learning as a psychical process has determined the processual character of the designed method of professional training of students majoring in Philology. Forming Philology students’ methodical thinking on the processual-cognitive approach basis builds upon the fact that the broadly defined professional thinking is considered not only as an ability immediately to solve pedagogical issues arising in the process of the professional activity, but also as an ability to use the acquired knowledge in new pedagogical conditions
Когнитивная модель педагогического образования, предлагаемая автором, – это модель переработки информации в смысловые компоненты профессионального сознания, преобразования знаний в способы действий. С точки зрения развития познание связано с изменениями в характере мышления, происходящими упорядоченно. Подход к познанию как психическому процессу обусловил процессуальный характер разрабатываемой методики профессионального обучения студентов-филологов. Формирование у студентов-филологов методического мышления на основе процессуально-когнитивного подхода основывается на том, что профессиональное мышление в широком понимании рассматривается не только как способность непосредственно решать педагогические задачи, возникающие в процессе их профессиональной деятельности, но и как способность применять усвоенные знания в новых педагогических условиях
Keywords: МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА
ПРОЦЕССУАЛЬНО-КОГНИТИВНЫЙ ПОДХОД
КОГНИТИВНАЯ МОДЕЛЬ
МЕТОДИЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ
ПОЗНАНИЕ
ПОЗНАВАТЕЛЬНЫЕ ПРОЦЕССЫ
ПОЗНАВАТЕЛЬНЫЕ СПОСОБНОСТИ
МОДУЛЬ
БАЗОВАЯ КАТЕГОРИЯ
ПОНЯТИЙНАЯ КАТЕГОРИЯ
КОГНИТИВНАЯ СТРУКТУРА ЗНАНИЙ
METHODS OF TEACHING RUSSIAN
PROCESSUAL-COGNITIVE APPROACH
COGNITIVE MODEL
METHODICAL THINKING
LEARNING
COGNITIVE PROCESSES
COGNITIVE ABILITIES
MODULE
BASE CATEGORY
CONCEPTUAL CATEGORY
COGNITIVE STRUCTURE OF KNOWLEDGE
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2013. — № 21
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_21_011.pdf2,78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.