Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20502
Title: Дидактические возможности использования аутентичного художественного произведения на языковом факультете
Other Titles: Didactic Possibilities of Using Authentic Literary Work at Language Faculty
Authors: Konyaeva, L. A.
Коняева, Л. А.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Коняева, Л. А. Дидактические возможности использования аутентичного художественного произведения на языковом факультете / Л. А. Коняева // Научный диалог. - 2014. - № 2 (26) : Педагогика. - С. 26-37.
Abstract: The article describes the author’s experience devoted to the study of the possibilities of using the authentic literary work in practice of teaching English at the higher education institution language faculty. The notion of the authentic text is considered. The choice of the authentic literary work for home reading is motivated. The important factor is whether the literary work belongs to the number of world-renowned. It is offered to consider such features of a literary work as understandability, prevalence of the narrative fragments over the author’s considerations, subjective and objective significance. The author considers the text as a basis for disputes, discussions, debates which should be organized in the students’ group. Special methods of work with the texts are offered, promoting formation and development of the sociocultural competence. The author claims that acquaintance with an authentic work of art allows to carry out teaching in all kinds of speech activity more effectively, to imitate immersion in the natural language environment, promotes the development of mental and creative abilities of students, ensures their readiness for self-realization, independent thinking, decision-making. The author points out that the activity which involves reading, analyzing, discussing, staging the text focuses on the formation of linguistic, communicative and culturological competences
В статье описан опыт работы автора, посвященной исследованию возможностей использования аутентичного художественного произведения в практике преподавания английского языка на языковом факультете вуза. Рассматривается понятие аутентичного текста. Обосновывается выбор аутентичного произведения для домашнего чтения. Важным фактором является принадлежность произведения к числу имеющих мировую известность. Предлагается учитывать такие признаки художественного произведения, как доступность для понимания, преобладание повествовательных фрагментов над авторскими рассуждениями, субъективная и объективная значимость. Текст рассматривается автором как основа для обсуждений, дискуссий, споров, которые следует организовать в студенческой группе. Предлагаются специальные методы работы с текстами, способствующие формированию и развитию социокультурной компетенции. Автор утверждает, что ознакомление с аутентичным художественным произведением позволяет с большей эффективностью осуществлять обучение всем видам речевой деятельности, имитировать погружение в естественную языковую среду, способствует развитию интеллектуальных и творческих способностей студентов, обеспечивает их готовность к самореализации, самостоятельному мышлению, принятию решений. Автор указывает, что деятельность, которая заключается в чтении, анализе, обсуждении, инсценировании текста, ориентирована на формирование языковой, коммуникативной и культурологической компетенций
Keywords: ЛИЧНОСТНО-ОРИЕНТИРОВАННОЕ ОБУЧЕНИЕ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКАМ
АУТЕНТИЧНОЕ ХУДОЖЕСТВЕННОЕ ПРОИЗВЕДЕНИЕ
КУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКАЯ И КОММУНИКАТИВНАЯ КОМПЕТЕНЦИИ
PERSON-CENTERED TEACHING OF FOREIGN LANGUAGES
AUTHENTIC LITERARY WORK
CULTUROLOGICAL AND COMMUNICATIVE COMPETENCES
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 2 (26)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_26_003.pdf6,76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.