Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20509
Title: Социально-педагогические условия интернационализации образования: к определению понятия
Other Titles: Socio-Pedagogical Conditions of Internalization of Education: on Notion Defining
Authors: Pleshakova, A. Yu.
Плешакова, А. Ю.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Плешакова, А. Ю. Социально-педагогические условия интернационализации образования: к определению понятия / А. Ю. Плешакова // Научный диалог. - 2014. - № 2 (26) : Педагогика. - С. 118-125.
Abstract: The notion "socio-pedagogical conditions of internationalization of education" is defined from the viewpoint of the system analysis. Historical and philosophical, psychological and pedagogical aspects of the notion "condition" are studed. The attention to the types of pedagogical conditions is paid. The notion "socio-pedagogical conditions" is specified. Such conditions are considered as determined by mental, religious, psychological, territorial, economic and political factors. The relevance of this notion consideration in the context of internationalization of higher vocational education is connected with the process of globalization. Socio-pedagogical conditions are understood as a number of pedagogical norms of socio-cultural adaptation of higher education system to the internationalization process. Internationalization of education is understood as an integrative process of the international educational standards implementation in universities activity (the development of joint educational programs), the competence approach (the training of the international level staff accompanied by the changes in the complex of competences), the axiological approach (the educational culture development on the basis of values), the strategic approach (the development of internationalization not only in the academic sphere, but also in the sphere of management of education and in implementation of the international standards of measurement of educational services quality). The author defines the socio-pedagogical conditions which have to be the basis for internationalization of Russian education: the reliance on tradition, increasing academic mobility of students and teachers, etc.
Определяется понятие «социально-педагогические условия интернационализации образования» с позиции системного анализа. Исследуются историко-философские, психолого-педагогические признаки понятия «условие». Уделяется внимание видам педагогических условий. Уточняется понятие «социально-педагогические условия». Такие условия рассматриваются как детерминированные ментальными, религиозными, психологическими, территориальными, экономическими и политическими факторами. Актуальность рассмотрения этого понятия в контексте интернационализации высшего профессионального образования связывается с процессом глобализации. Под социально-педагогическими условиями понимается совокупность педагогических норм социально-культурной адаптации системы высшего профессионального образования к процессу интернационализации. Интернационализация образования понимается как интегративный процесс внедрения международных образовательных стандартов в деятельность университетов (развитие совместных образовательных программ), компетентностного подхода (подготовка кадров международного уровня, сопровождаемая изменениями комплекса компетенций), аксиологического подхода (развитие культуры образования на основе ценностей), стратегического подхода (развитие интернационализации не только в академической сфере, но и в сфере управления образованием, во внедрении международных стандартов измерения качества образовательных услуг). Автор определяет социально-педагогические условия, которые должны быть положены в основу интернационализации российского образования: опора на традиции, повышение уровня академической мобильности студентов и преподавателей и др.
Keywords: ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ
PEDAGOGICAL CONDITIONS
ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
INTERNALIZATION OF EDUCATION
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 2 (26)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_26_010.pdf4,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.