Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20548
Title: Оценка студентами учебно-познавательного взаимодействия с преподавателями в контексте психологической готовности к будущей профессионально-управленческой деятельности
Other Titles: Students’ Estimation of Educational Interaction with Teachers in Context of Psychological Readiness for Future Professional-Administrative Activity
Authors: Snyadanko, I. I.
Сняданко, И. И.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Сняданко, И. И. Оценка студентами учебно-познавательного взаимодействия с преподавателями в контексте психологической готовности к будущей профессионально-управленческой деятельности / И. И. Сняданко // Научный диалог. - 2014. - № 6 (30) : Педагогика. Психология. - С. 15-26.
Abstract: The results of studies on the technical institution students’ estimation of the educational interaction with teachers are presented. The system "Educational Interaction between Student and Teacher in University" developed by the author is described. The methods make it possible to explore the features of the interaction between the student and the teacher on two scales: the level of students’ expectations from research and teaching activity of the teacher; the level of students’ need in educational interaction with the teacher. The nine students behavior types in such an interaction with the teacher were distinguished. The analysis of the relations between how students evaluate educational interaction with the teacher, and their level of psychological readiness for future professional and managerial activity was made. It is found that students who have high levels of psychological readiness are not satisfied with research and teaching activity of teachers. The students who have a high level of psychological readiness also have a high level of need for educational interaction with the teacher. The statistically significant distribution between the place of birth and residence of the students and the level of satisfaction with educational interaction with teachers is determined. For example, the students from rural areas have higher indicators on the scale "Level of students’ expectations from research and teaching activity of the teacher" than the students from the city
Представлены результаты исследования оценки студентами технического вуза учебно-познавательного взаимодействия с преподавателями. Описана разработанная автором методика «Учебно-познавательное взаимодействие между студентом и преподавателем университета». Методика дает возможность исследовать особенности взаимодействия студента и преподавателя по двум шкалам: уровень ожиданий студентов от научно-преподавательской деятельности преподавателя; уровень потребности студентов в учебно-познавательном взаимодействии с преподавателем. Выделено 9 типов поведения студентов в таком взаимодействии с преподавателем. Проведен анализ взаимосвязи между тем, как студенты оценивают учебно-познавательное взаимодействие с преподавателем, и уровнем их психологической готовности к будущей профессионально-управленческой деятельности. Выявлено, что студенты, которые имеют высокий уровень психологической готовности, не удовлетворены научно-преподавательской деятельностью преподавателей. Студенты, которые имеют высокий уровень психологической готовности, имеют высокий уровень потребности в учебно-познавательном взаимодействии с преподавателем. Установлено статистически значимое распределение между местом рождения и проживания студентов и уровнем удовлетворенности учебно-познавательным взаимодействием с преподавателями. Например, студенты из сельской местности имеют более высокие, чем студенты из города, показатели по шкале «Уровень ожиданий студентов от научно-преподавательской деятельности преподавателя»
Keywords: EDUCATIONAL INTERACTION
STUDENTS' PSYCHOLOGICAL READINESS
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 6 (30)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_30_002.pdf2,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.