Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20553
Title: Деловая игра «Денежный поток» как средство развития управленческого мышления будущих менеджеров
Other Titles: Business Game "Cashflow" as Means of Future Managers’ Management Thinking Development
Authors: Rozhnova, K. O.
Рожнова, К. О.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Рожнова, К. О. Деловая игра «Денежный поток» как средство развития управленческого мышления будущих менеджеров / К. О. Рожнова // Научный диалог. - 2014. - № 6 (30) : Педагогика. Психология. - С. 75-81.
Abstract: The article discusses the concept of management thinking as the main component of communicative and managerial competence. It is noted that management thinking focuses on forecasting the purposes, revealing of priority factors, rational using of resources for the development of the company in terms of strategic planning. The necessity of the future managers’ management thinking development by means of gaming methods is substantiated. In this regard, the business game "Cashflow" developed by R. Kiyosaki, gaining popularity on social networking websites, is proposed to be introduced to the educational practice. The conception of the game and the technique for its playing are described. The principles of the game action are stated, the behavior of participants and the game leader is commented. It is reported that the player has to do a number of administrative tasks, involving him in quasi-professional activities. The game advantage is that the player can learn the behaviors corresponding to different social roles, such as employee, entrepreneur, businessman, investor. The main stages of the game are characterized: "rat race" and "fast track". The author believes that this method of interactive learning develops professional skills (negotiation, interaction with business players, assessing the consequences of decisions, etc.), forms the management thinking
В статье рассматривается понятие управленческого мышления как основного компонента коммуникативно-управленческой компетентности. Отмечается, что управленческое мышление ориентировано на прогнозирование целей, выявление приоритетных факторов, рациональное использование ресурсов для развития компании в условиях стратегического планирования. Обосновывается необходимость развития управленческого мышления будущих менеджеров посредством игровых методик. В связи с этим в образовательную практику предлагается ввести набирающую популярность в социальных сетях Интернет деловую игру «Денежный поток», разработанную Р. Кийосаки. Описывается концепция игры, методика ее проведения. Излагаются основы игрового действия, комментируются особенности поведения участников и ведущего в игровых событиях. Сообщается, что игроку необходимо выполнить ряд управленческих заданий, погружающих его в квазипрофессиональную деятельность. В качестве достоинства игры отмечается, что игрокам предоставляется возможность освоения моделей поведения, соответствующих разным социальным ролям, таким как наемный работник, предприниматель, бизнесмен, инвестор. Характеризуются основные этапы игры: «крысиные бега» и «скоростная дорожка». Автор считает, что такой метод интерактивного обучения развивает профессиональные умения (ведения переговоров, взаимодействия с бизнес-игроками, оценки последствий принимаемых решений и др.), формирует управленческое мышление
Keywords: УПРАВЛЕНЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ
MANAGEMENT THINKING
ДЕЛОВАЯ ИГРА
BUSINESS GAME
КОММУНИКАТИВНО-УПРАВЛЕНЧЕСКАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ
COMMUNICATIVE AND MANAGEMENT COMPETENCE
МЕНЕДЖЕР
MANAGER
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 6 (30)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_30_007.pdf1,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.