Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20555
Title: | Междисциплинарный синтез в современном педагогическом исследовании: актуализация проблемы |
Other Titles: | Interdisciplinary Synthesis in Contemporary Pedagogical Studies: Actualization of Problem |
Authors: | Snopkova, E. I. Снопкова, Е. И. |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Снопкова, Е. И. Междисциплинарный синтез в современном педагогическом исследовании: актуализация проблемы / Е. И. Снопкова // Научный диалог. - 2014. - № 6 (30) : Педагогика. Психология. - С. 82-92. |
Abstract: | The article actualizes the importance of fundamental studies on conceptual foundations for the development of pedagogical science, modern criteria for evaluating the quality of pedagogical research. The relevance of the interdisciplinary approach involving the synthesis of different models of rationality in educational research is emphasized. The problem of methodological support of researches in the field of pedagogy based on pluralism, polyscientific bases and requirements of post-nonclassical type of scientific rationality is raised. The viewpoints of V. Stepin, G. Shchedrovitsky and other researchers are adduced. The author supports G. Shchedrovitsky’s idea about configuring: by G. Shchedrovitsky the image of the object created for the purpose of synthesis of knowledge was called "configurator" and the process of knowledge synthesis was called "configuration". The importance and methodological potential of this idea in relation to pedagogical research is highlighted. The author’s vision of the interdisciplinary approach essence in modern pedagogical studies is substantiated. The author dwells on the ontological and methodological foundations of interdisciplinary synthesis within the integral pedagogical research and invites to scientific discussion В статье актуализируется важность фундаментальных исследований концептуальных основ развития педагогической науки, современных критериев оценки качества педагогических исследований. Подчеркивается актуальность междисциплинарного подхода, предполагающего синтез разных моделей рациональности в педагогических исследованиях. Поднимается проблема методологического обеспечения исследований в области педагогики на основе плюрализма, полинаучных обоснований и требований постнеклассического типа научной рациональности. Приводятся точки зрения В. С. Степина, Г. П. Щедровицкого и других исследователей. Автор поддерживает идею Г. П. Щедровицкого о конфигурировании: изображение объекта, создаваемое в целях синтеза знаний, Г. П. Щедровицкий назвал «конфигуратором», а процедуру объединения и синтеза знаний «конфигурированием». Подчеркиваются большое значение и методологический потенциал этой идеи применительно к педагогическим исследованиям. Обосновывается авторское видение сущности междисциплинарного подхода в современных педагогических исследованиях. Автор останавливается на онтологических и методологических основаниях междисциплинарного синтеза в рамках целостного педагогического исследования и приглашает к научной дискуссии |
Keywords: | МЕТОДОЛОГИЯ ПЕДАГОГИКИ PEDAGOGY METHODOLOGY МЕЖДИСЦИПЛИНАРНЫЙ ПОДХОД INTERDISCIPLINARY APPROACH СИНТЕЗ ПОДХОДОВ В ПЕДАГОГИКЕ SYNTHESIS OF APPROACHES IN PEDAGOGY ЕСТЕСТВЕННОНАУЧНАЯ РАЦИОНАЛЬНОСТЬ МЕТОДОЛОГИЯ ГУМАНИТАРНОГО ПОЗНАНИЯ HUMAN SCIENCES METHODOLOGY МОДЕЛИ НАУЧНОЙ РАЦИОНАЛЬНОСТИ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЙ ТИП НАУЧНОЙ РАЦИОНАЛЬНОСТИ TECHNOLOGICAL TYPE OF SCIENTIFIC RATIONALITY NATURAL SCIENCES RATIONALITY MODELS OF SCIENTIFIC RATIONALITY |
ISSN: | 2225-756X |
Origin: | Научный диалог. — 2014. — № 6 (30) |
Appears in Collections: | Научный диалог |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2014_30_008.pdf | 2,04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.