Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/23719
Title: Специфические условия развития творческого потенциала студента в преподавании гуманитарных дисциплин
Other Titles: Specific conditions of development of the creative potential of the student in teaching humanitarian disciplines
Authors: Гришина, Е. В.
Кондюрина, И. М.
Шевелева, В. В.
Grishina, E. V.
Kondyurina, I. M.
Sheveleva, V. V.
Issue Date: 2018
Publisher: РГППУ
Citation: Гришина, Е. В. Специфические условия развития творческого потенциала студента в преподавании гуманитарных дисциплин / Е. В. Гришина, И. М. Кондюрина, В. В. Шевелева // Акмеология профессионального образования : материалы 14-й Всероссийской научно-практической конференции, 14–15 марта 2018 г., Екатеринбург. - Екатеринбург : Издательство РГППУ, 2018. - С. 75-81.
Abstract: This article deals with the problem of specific conditions of the student’s creative potential development in teaching humanitarian discipline. Necessity of the development of the student’screative potential in teaching humanitarian disciplines is proved. Particular attention is paid to the group of conditions under which the development of creative potential of students will be effective. These groups of conditions exist in a kind of interpenetration, in which each of the subsequent groups is an organic component of the previous group, and, as a result, there is a kind of hierarchy of pedagogical conditions, one way or another affecting the effectiveness of the development of creative potential. A formative experiment was conducted in natural conditions of educational process in Ural institute of State firefighting service of EMERCOM of Russia and provided the same as for the experimental and control groups. During the experiment the authors revealed the initial level of the development of the student’s creative potential, as well as the relationship between the selected set of conditions and the level of development of the student’s creative potential. It is shown that the majority of cadets plan to study literature, history, philosophy, foreign languages, the art of communication and other humanitarian fields of knowledge. The authors analyze the materials of the pedagogical experiment, which reflects the importance of selection optimization and structuring of the maintenance of humanitarian disciplines taking into account the purpose of development of creative potential of the personality
Рассматриваются специфические условия развития творческого потенциала студента в преподавании гуманитарных дисиплин. Обосновывается необходимость развития творческого потенциала студентов в преподавании гуманитарных 76 дисциплин. Особое внимание уделяется группе условий, при которых развитие творческого потенциала студентов будет эффективным. Указанные группы условий существуют в своеобразном взаимопроникновении, при котором каждая из последующих групп оказывается органическим компонентом предыдущей группы, и, как результат, существует своеобразная иерархия педагогических условий, так или иначе влияющих на эффективность развития творческого потенциала. Формирующий эксперимент проводился в естественных условиях образовательного процесса в УрИ ГПС МЧС России и обеспечивал их одинаковость, как для экспериментальных, так и для контрольных групп. В ходе эксперимента выявили исходный уровень развития творческого потенциала равития обучающихся, а также зависимость между выделенным комплексом условий и уровнем развития творческого потенциала студентов. Показано, что большинство курсантов планируют изучать литературу, историю, философию, иностранные языки, искусство общения и другие гуманитарные области знания. Анализируются материалы педагогического эксперимента, отражающие важность оптимизации отбора и структурирования содержания гуманитарных дисциплин с учетом цели развития творческого потенциала личности
Keywords: CREATIVE POTENTIAL
HUMANITARIAN DISCIPLINES
PERSONALITY
PEDAGOGICAL CONDITIONS
OPTIMIZATION PROCESS
ТВОРЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ
ГУМАНИТАРНЫЕ ДИСЦИПЛИНЫ
ЛИЧНОСТЬ
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ
ПРОЦЕСС ОПТИМИЗАЦИИ
Conference name: Акмеология профессионального образования
Conference date: 14-15.03.2018
ISBN: 978-5-8295-0561-5
Origin: Акмеология профессионального образования : материалы 14-й Всероссийской научно-практической конференции. - Екатеринбург, 2018
Appears in Collections:Конференции и семинары

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
apo_2018_14_021.pdf414,48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.