Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29409
Title: Проблемы кафедры информационных технологий в медицинском вузе
Other Titles: PROBLEMS OF IT DEPARTMENT IN A MEDICAL UNIVERSITY
Authors: Gelman, V. Y.
Tikhomirova, A. A.
Гельман, В. Я.
Тихомирова, А. А.
Issue Date: 2017-06
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Гельман, В. Я. Проблемы кафедры информационных технологий в медицинском вузе / В. Я. Гельман, А. А. Тихомирова // Образование и наука. — 2017. — № 5. — С. 153-165.
Abstract: The aim of the study is the analysis of the problems faced by heads and staff of IT departments in medical universities. Methodology and research methods. The methods involve expert estimation, analysis and generalization of practical work experience of IT departments. Results and scientific novelty. The main aspects and specifics of professional activity of IT departments of modern medical schools are designated. The approaches to the definition of the hierarchy of goals in the professional activities of the department, as well as quantitative and qualitative indicators that assess the effectiveness of their achievements are analyzed. The contradictions arising between long-term and short-term goals of the IT department are highlighted. The main challenges which heads of IT departments can deal with in the course of day-to-day management work planning are described. The problems arising in educational, educational-methodical and scientific work of department, in its economic activity, solution of personnel affairs, and aspects of material support are considered. The possible solutions to these problems are proposed. Practical significance. The results of the analysis, proposed approaches and practical recommendations will enable to better organize the work of the IT department in a medical school. The advantage of the proposed approaches consists in their versatility: with some adjustment, they can be used by other departments, regardless of the specifics and the type of educational institution.
Цель статьи - проанализировать типичные проблемы, с которыми сталкиваются руководители и коллективы кафедр информационных технологий в медицинских вузах. Методики. В ходе работы использовались экспертная оценка, анализ и обобщение опыта деятельности кафедр информационных технологий. Результаты и научная новизна. Обозначены основные аспекты и специфика профессиональной деятельности кафедры информационных технологий современного медицинского вуза. Намечены подходы к определению иерархии целей данной деятельности, а также количественных и качественных показателей оценки результативности их достижения. Показаны противоречия, возникающие между долгосрочными и краткосрочными целями развития кафедры. Описаны основные трудности, с которыми сталкивается руководитель кафедры при планировании текущей работы. Рассмотрены проблемы, возникающие в учебной, учебно-методической и научной работе кафедры, в ее экономической деятельности, решении кадровых вопросов и вопросов материально-технического обеспечения. Предложены возможные пути нивелирования выявленных проблем. Практическая значимость. Сформулированы практические рекомендации по более эффективной организации работы кафедры информационных технологий в медицинском вузе. Достоинство рекомендаций заключается в их универсальности: при определенной адаптации они могут быть использованы другими кафедрами независимо от их профиля и вида образовательного учреждения.
Keywords: HIGHER PROFESSIONAL EDUCATION
MEDICAL SCHOOL
DEPARTMENT
INFORMATIONAL TECHNOLOGIES
PROBLEMS OF STRATEGIC DEVELOPMENT
ВЫСШЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
МЕДИЦИНСКИЙ ВУЗ
КАФЕДРА
ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
ПРОБЛЕМЫ СТРАТЕГИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2017-5-153-165
Origin: Образование и наука. 2017. №5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2017_5_010.pdf272,55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.