Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29489
Title: О взаимосвязанных процессах «оцифрования» современной российской науки и образования
Other Titles: INTERRELATED PROCESSES OF DIGITALIZATION OF THE MODERN RUSSIAN SCIENCE AND EDUCATION
Authors: Nekrasov, S. I.
Некрасов, С. И.
Issue Date: 2018-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Некрасов, С. И. О взаимосвязанных процессах «оцифрования» современной российской науки и образования / С. И. Некрасов // Образование и наука. — 2018. — № 2. — С. 162-179.
Abstract: Introduction. The article was prepared in continuation of the discussion of the topical aspects of the reform of science and education in the Russian Federation, considered in the article by Professor I. P. Smirnov. The aim of the publication is to express criticism about the management methods in the Russian science and education. Methodology and research methods. The methods involve comparative analysis, generalization and synthesis.Results.The background of the “digitized society” formation is considered from the positions of educational practice. On the basis of specific examples, the author confirms the conclusions drawn by I. P. Smirnov about inadequacy of administratively imposed formalized qualimetric apparatus for objective assessment of the work of scientists and teachers, and that “digital indicators” (first of all – number of publications and the index of citing) set the false orientations which seriously prevent performance of scientific studies demanded by economy and society. The author provides a basis for a skeptical attitude towards the application of similar digitized technologies in education management. The possibility of operating with digital data at different levels does not enable to estimate the real educational results necessary for correction and planning of educational processes and, in general, for educational development. The consequences of introduction of quantitative criteria for measurement of scientific and pedagogical activity outcomes into science and education are shown. It is highlighted that it is important to take into account the opinions of scientists, teachers and the general public about the appropriateness of the commitment to the nationalization and administrative management of science and education.Practical significance. A number of proposals concerning the changes of existing approaches to the reform of science and education in the Russian Federation are brought forward: a revision of the leading indicators in the evaluation systems for scientific and educational activity effectiveness; a differentiated approach to the normative indicators of the activities of educational organizations regarding their status and other features; rejection of the use of bibliometrics as the main and exclusive tools for measurement of a scientists’ ranking and a teacher’s qualification; strengthening of the institute of peer reviewing of scientific publications; maximum reduction of the bureaucratic digital reporting requirements in science and education; etc.
Введение. Автор продолжает инициированное в декабрьском номере журнала публикацией И. П. Смирнова [1] обсуждение острых проблем, порожденных реформами научной сферы и системы образования в Российской Федерации. Цель статьи – критика методов управления российскими наукой и образованием. Автор проводит прямые аналогии между негативными процессами в отечественной науке и кризисной ситуацией, сложившейся в настоящее время в образовании.Методы, использовавшиеся в работе, – сравнительный анализ, обобщение и синтез. Результаты. С позиций практики образования рассмотрены предпосылки формирования «оцифрованного общества». На основе конкретных примеров подтверждены выводы, сделанные И. П. Смирновым, о непригодности административно навязанного формализованного квалиметрического аппарата для объективной оценки труда ученого и педагога и о том, что «цифровые индикаторы» (прежде всего – число публикаций и индекс цитирования) задают ложные ориентиры, серьезно препятствующие проведению востребованных экономикой и социумом научных исследований. Обосновано скептическое отношение к применению аналогичных оцифрованных технологий в управлении образованием. Возможность манипуляций цифровыми данными на разных уровнях не позволяет оценить реальные образовательные результаты, необходимые для коррекции и планирования учебного процесса и в целом для развития системы образования. Показаны последствия внедрения в науку и образование количественных критериев измерения результатов научной и педагогической деятельности. Подчеркивается важность учета мнения ученых, педагогов и широких слоев общественности относительно целесообразности курса на огосударствление и административное руководство наукой и образованием. Практическая значимость. Выдвинут ряд предложений по изменениям существующих подходов к реформированию науки и образования в РФ, среди них пересмотр на основе открытой дискуссии приоритетных показателей в системах оценок эффективности научной и образовательной деятельности; дифференцированность нормативных показателей деятельности разных по уровню, статусу и другим характеристикам образовательных организаций; отказ от библиометрии как главного и исключительного инструментария определения рейтинга ученого и квалификации педагога; усиление института рецензирования научных публикаций; максимальное сокращение бюрократической цифровой отчетности в науке и образовании и др.  
Keywords: SCIENCE
EDUCATION
DIGITAL EFFECTIVENESS EVALUATION
STATISTICS
SOCIETY
STATE DEVELOPMENT
НАУКА
ОБРАЗОВАНИЕ
ЦИФРОВАЯ ОЦЕНКА ЭФФЕКТИВНОСТИ
СТАТИСТИКА
ОБЩЕСТВО
РАЗВИТИЕ ГОСУДАРСТВА
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2018-2-162-179
SCOPUS: 85062539125
WoS: 000461120300008
Origin: Образование и наука. 2018. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2018_2_010.pdf469,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.