Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29608
Title: Мониторинг текущего состояния обучающихся как средство повышения эффективности образовательного процесса
Other Titles: MONITORING OF THE CURRENT STATUS OF STUDENTS AS A MEANS OF INCREASING THE EFFECTIVENESS OF EDUCATIONAL PROCESS
Authors: Alyushin, M. V.
Kolobashkina, L. V.
Алюшин, М. В.
Колобашкина, Л. В.
Issue Date: 2019-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Алюшин, М. В. Мониторинг текущего состояния обучающихся как средство повышения эффективности образовательного процесса / М. В. Алюшин, Л. В. Колобашкина // Образование и наука. — 2019. — № 2. — С. 176-197.
Abstract: Introduction. The increasing amount of knowledge, skills and competencies to be mastered inevitably lead to the need for more intensive classroom and independent studies. Providing favourable psychological background and ensuring active working condition of a student are the most important factors for increasing the effectiveness of the educational process (EEP). This fact has special relevance in the organisation of the educational process for students with physical disabilities, foreign students, as well as students, who receive education under individual educational trajectories. The aim of the present research was to analyse the possibilities and prospects for increasing the EEP through continuous monitoring and control of the current functional and psycho-emotional state (FPES) of students directly in the process of conducting training sessions. Methodology and research methods. The research was based on: a systematic approach to the accumulation, systematization and analysis of individual biometric information that allows a reliable assessment and forecast of changes in the current FPES of students; implementation of the principle of biofeedback (BF) and passive remote non-contact measurements of current human biological parameters that exclude any impact on it. Information technologies were used for digital signal processing in the optical and acoustic spectra of natural human radiation. Results and scientific novelty. The work substantiates an integrated approach to planning, organising and conducting training sessions, as well as control measures, which allow increasing the EEP by taking into account the individual characteristics and capabilities of students using modern digital information technologies to monitor their current FPES. It is shown that the system parameters characterising heart rate variability (HRV) can be used to assess the level of psycho-physiological adaptation of students to the learning process in general, as well as their responses to the complexity of training and control activities. Systemic parameters include the vegetative equilibrium index (VBI), the vegetative index of rhythm (VPR), the indicator of the adequacy of regulatory processes (PAID) and the stress index of regulatory systems (IN). The parameter IN is highlighted as the most informative. The possibility of using the results of the analysis of the change dynamics in the parameter IN for the evaluation of the current FPES of trainees is demonstrated. The possibility and expediency of using embedded monitoring systems has been experimentally confirmed. The bio-mouse and biometric chair are identified as universal means of monitoring the current FPES of students both in the  educational institution and at home (in a hostel environment). Practical significance. The developed methodical and technical means are of interest to a wide range of educational workers, including such levels as primary, basic and secondary general education, secondary professional and higher education, as well as special professional training and retraining.
Введение. Увеличивающийся с каждым годом объем знаний, навыков и компетенций, которыми должен овладеть обучающийся, неизбежно порождает необходимость большей интенсивности аудиторных и самостоятельных занятий при требовании сохранения и приумножения качества подготовки. К наиболее важным факторам повышения эффективности образовательного процесса (ЭОП) относятся обеспечение его благоприятного психологического фона и поддержание активного рабочего состояния обучающегося. Особую значимость эти условия приобретают при организации обучения лиц с физическими недостатками, иностранных учащихся, а также субъектов, получающих образование по индивидуальным траекториям.Цель представленного в публикации исследования – анализ возможностей и перспектив усиления ЭОП за счет осуществления непрерывного мониторинга и контроля текущего функционального и психоэмоционального состояния (ФПС) обучающихся непосредственно в ходе учебного процесса. Методология и методы. В работе были реализованы системный подход к накоплению и систематизации индивидуальных биометрических данных, позволяющих достоверно оценивать и прогнозировать изменения ФПС обучающихся; принципы биологической обратной связи (БОС) и пассивных дистанционных неконтактных измерений биопараметров индивида, исключающих оказание на него каких-либо воздействий. Цифровая обработка сигналов в оптическом и акустическом спектрах естественного излучения человекапроизводилась с помощью информационных технологий. Результаты и научная новизна. Описан и обоснован комплексный подход к планированию, организации и проведению учебных занятий, а также контрольных мероприятий, исходя из индивидуальных особенностей и потребностей каждого учащегося, выявляемых посредством современного цифрового оборудования. Для определения уровня психофизиологической адаптации обучающихся к учебному процессу в целом, а также их реакции на сложность осваиваемого материала и контрольных заданий выделены системные параметры, характеризующие вариабельность сердечного ритма (ВСР). К таким параметрам относятся индекс вегетативного равновесия (ИВР), вегетативный показатель ритма (ВПР), показатель адекватности процессов регуляции (ПАПР), а также индекс напряжения регуляторных систем (ИН) – самый информативный среди индикаторов. Продемонстрирована возможность использования результатов анализа динамики изменения ИН для оценки текущего ФПС обучающихся. Экспериментально подтверждена целесообразность применения встраиваемых систем мониторинга – биомыши и биометрического кресла, которые являются универсальными средствами постоянного мониторинга ФПС обучающихся как в образовательном учреждении, так и в домашних условиях (или общежитии). Практическая значимость. Разработанный методический и технический инструментарий, способствующий повышению ЭОП, представляет интерес для широкого круга работников образования, включая все его уровни: начальное, основное и среднее общее образование, среднее профессиональное и высшее образование, а также систему профессиональной подготовки и переподготовки специалистов.
Keywords: EFFICIENCY OF THE EDUCATIONAL PROCESS
FUNCTIONAL AND PSYCHOEMOTIONAL STATE
MONITORING AND CONTROL
DIGITAL TECHNOLOGIES
ЭФФЕКТИВНОСТЬ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА
ФУНКЦИОНАЛЬНОЕ И ПСИХОЭМОЦИОНАЛЬНОЕ СОСТОЯНИЕ
МОНИТОРИНГ И КОНТРОЛЬ
ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2019-2-176-197
SCOPUS: 85063271671
WoS: 000461123000009
Origin: Образование и наука. 2019. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2019_2_011.pdf675,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.