Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29617
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorStrokova, T. A.en
dc.contributor.authorСтрокова, Т. А.ru
dc.date.accessioned2019-11-08T19:07:13Z-
dc.date.available2019-11-08T19:07:13Z-
dc.date.issued2016-09-
dc.identifier.citationСтрокова, Т. А. Нужен ли современной школе учитель-исследователь? / Т. А. Строкова // Образование и наука. — 2016. — № 7. — С. 11-25.ru
dc.identifier.issn2310-5828-
dc.identifier.issn1994-5639-
dc.identifier.otherhttps://www.edscience.ru/jour/article/view/680en
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29617-
dc.description.abstractThe purpose of the publication is to draw attention of educatorsof all levels to the need of improving quality of teacher training in research field.Methods. Based on the results of observations, interviews and surveys of teachers aged between 23 and 30 years with teaching experience of 1 to 5–6 years, and analysis of teacher practice, the assessment of the current state of innovation processes in public school and quality of university training of pre-service teachers in research field is given.Results. Insufficient training of young teachers for independent research has been revealed. It was established that the research experience acquired by them while writing the final qualifying work is non-demanded in modern educational work, where innovation is pushed out due to mismatch of educational policy and the actual educational practice. The reasons of reluctance of young professionals to combine educational activities and research are the following: lack of innovation environment, academic overload, household and personal problems, and, most importantly, unwillingness and inability to carry out independent scientific and pedagogical search. Also, the problems of final qualifying works supervision and management of pedagogical practice of students have been found out.Scientific novelty. Self-assessment of young teachers, concerning their research activities, has been conducted; it included a cluster of research activities that constitute its subject matter. The point for the need to abandon the narrow,  focused specialization in high school training of pre-service teachers and enhance their methodological preparation has been developed. Practical significance. Different ways of organizing work with in-service teachers concerning combination of subject specific and research specific aspects of their professional activities have been presented.en
dc.description.abstractЦель статьи – обратить внимание работников образования всех уровней на необходимость повышения качества подготовки учителей к исследовательской деятельности. Методология и методы исследования. На основе анализа результатов наблюдений, бесед и анкетирования учителей в возрасте от 23 до 30 лет, имеющих педагогический стаж от 1 года до 5–6 лет, и изучения образовательной практики дана оценка современного состояния инновационных процессов в массовой школе и качества вузовской подготовки педагогов к исследовательской деятельности. Результаты. Выявлена недостаточная готовность молодых учителей к самостоятельной исследовательской деятельности. Установлено, что даже тот опыт, который они приобрели в процессе выполнения выпускных квалификационных работ, остается невостребованным современной образовательной практикой, из которой вытеснены инициативные инновации вследствие несовпадения образовательной политики и реальной образовательной практики. Раскрыты причины нежелания молодых специалистов совмещать образовательную и исследовательскую деятельность: отсутствие инновационной среды, академическая загруженность, бытовые и личные трудности, а главное, нежелание и неспособность осуществлять самостоятельный научно-педагогический поиск. Определены проблемы в руководстве выпускными квалификационными работами и в организации педагогической практики студентов. Новизна. По совокупности исследовательских действий, составляющих предметное содержание изыскательской деятельности, осуществлен мониторинг самооценки молодых учителей. Обоснована необходимость усиления методологической подготовки будущих педагогов и отказа от узкой, предметной, специализации вузовского обучения. Практическая значимость. Описаны различные способы организации работы с начинающими учителями по совмещению предметного и исследовательского аспектов их профессиональной деятельности.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2016. №7ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).en
dc.rightsАвторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).ru
dc.sourceОбразование и наукаru
dc.subjectTEACHER-RESEARCHERen
dc.subjectIN-SERVICE TEACHERSen
dc.subjectINNOVATIVE PROCESSESen
dc.subjectINNOVATIVE ACTIVITYen
dc.subjectUNIVERSITY TRAINING FOR RESEARCH ACTIVITIESen
dc.subjectУЧИТЕЛЬ-ИССЛЕДОВАТЕЛЬru
dc.subjectБУДУЩИЕ ПЕДАГОГИru
dc.subjectИННОВАЦИОННЫЕ ПРОЦЕССЫru
dc.subjectИССЛЕДОВАТЕЛЬСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬru
dc.subjectВУЗОВСКАЯ ПОДГОТОВКА К ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИru
dc.titleНужен ли современной школе учитель-исследователь?ru
dc.title.alternativeDOES MODERN SCHOOL NEED A TEACHER-RESEARCHER?en
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dcterms.audienceOtheren
dcterms.audienceParents and Familiesen
dcterms.audienceResearchersen
dcterms.audienceSchool Support Staffen
dcterms.audienceStudentsen
dcterms.audienceTeachersen
local.description.firstpage11-
local.description.lastpage25-
local.issue7 (136)-
local.volume18-
local.identifier.doi10.17853/1994-5639-2016-7-11-25-
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_7_003.pdf286,97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.