Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29617
Title: Нужен ли современной школе учитель-исследователь?
Other Titles: DOES MODERN SCHOOL NEED A TEACHER-RESEARCHER?
Authors: Strokova, T. A.
Строкова, Т. А.
Issue Date: 2016-09
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Строкова, Т. А. Нужен ли современной школе учитель-исследователь? / Т. А. Строкова // Образование и наука. — 2016. — № 7. — С. 11-25.
Abstract: The purpose of the publication is to draw attention of educatorsof all levels to the need of improving quality of teacher training in research field.Methods. Based on the results of observations, interviews and surveys of teachers aged between 23 and 30 years with teaching experience of 1 to 5–6 years, and analysis of teacher practice, the assessment of the current state of innovation processes in public school and quality of university training of pre-service teachers in research field is given.Results. Insufficient training of young teachers for independent research has been revealed. It was established that the research experience acquired by them while writing the final qualifying work is non-demanded in modern educational work, where innovation is pushed out due to mismatch of educational policy and the actual educational practice. The reasons of reluctance of young professionals to combine educational activities and research are the following: lack of innovation environment, academic overload, household and personal problems, and, most importantly, unwillingness and inability to carry out independent scientific and pedagogical search. Also, the problems of final qualifying works supervision and management of pedagogical practice of students have been found out.Scientific novelty. Self-assessment of young teachers, concerning their research activities, has been conducted; it included a cluster of research activities that constitute its subject matter. The point for the need to abandon the narrow,  focused specialization in high school training of pre-service teachers and enhance their methodological preparation has been developed. Practical significance. Different ways of organizing work with in-service teachers concerning combination of subject specific and research specific aspects of their professional activities have been presented.
Цель статьи – обратить внимание работников образования всех уровней на необходимость повышения качества подготовки учителей к исследовательской деятельности. Методология и методы исследования. На основе анализа результатов наблюдений, бесед и анкетирования учителей в возрасте от 23 до 30 лет, имеющих педагогический стаж от 1 года до 5–6 лет, и изучения образовательной практики дана оценка современного состояния инновационных процессов в массовой школе и качества вузовской подготовки педагогов к исследовательской деятельности. Результаты. Выявлена недостаточная готовность молодых учителей к самостоятельной исследовательской деятельности. Установлено, что даже тот опыт, который они приобрели в процессе выполнения выпускных квалификационных работ, остается невостребованным современной образовательной практикой, из которой вытеснены инициативные инновации вследствие несовпадения образовательной политики и реальной образовательной практики. Раскрыты причины нежелания молодых специалистов совмещать образовательную и исследовательскую деятельность: отсутствие инновационной среды, академическая загруженность, бытовые и личные трудности, а главное, нежелание и неспособность осуществлять самостоятельный научно-педагогический поиск. Определены проблемы в руководстве выпускными квалификационными работами и в организации педагогической практики студентов. Новизна. По совокупности исследовательских действий, составляющих предметное содержание изыскательской деятельности, осуществлен мониторинг самооценки молодых учителей. Обоснована необходимость усиления методологической подготовки будущих педагогов и отказа от узкой, предметной, специализации вузовского обучения. Практическая значимость. Описаны различные способы организации работы с начинающими учителями по совмещению предметного и исследовательского аспектов их профессиональной деятельности.
Keywords: TEACHER-RESEARCHER
IN-SERVICE TEACHERS
INNOVATIVE PROCESSES
INNOVATIVE ACTIVITY
UNIVERSITY TRAINING FOR RESEARCH ACTIVITIES
УЧИТЕЛЬ-ИССЛЕДОВАТЕЛЬ
БУДУЩИЕ ПЕДАГОГИ
ИННОВАЦИОННЫЕ ПРОЦЕССЫ
ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ВУЗОВСКАЯ ПОДГОТОВКА К ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-7-11-25
Origin: Образование и наука. 2016. №7
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_7_003.pdf286,97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.