Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29638
Title: Педагогические модели смешанного обучения в вузе: обобщение опыта российской и зарубежной практики
Other Titles: Pedagogical models of blended learning: On the experience of Russian and foreign practice of design and implementation
Authors: Pletyago, T. Y.
Ostapenko, A. S.
Antonova, S. N.
Плетяго, Т. Ю.
Остапенко, А. С.
Антонова, С. Н.
Issue Date: 2019-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Плетяго, Т. Ю. Педагогические модели смешанного обучения в вузе: обобщение опыта российской и зарубежной практики / Т. Ю. Плетяго, А. С. Остапенко, С. Н. Антонова // Образование и наука. — 2019. — № 5. — С. 112-1129.
Abstract: Introduction. One of the strategic components of modern education modernisation is its technological diversification by means of traditional and emedia blend in the educational process aimed at acquiring knowledge, skills and competences. This blend is considered a trigger for innovative development of higher education worldwide due to its adequate adaptive personalised professional training for students. Thereby, to interpret and evaluate the pedagogical potential for blended learning models implementation in higher education environment is regarded as foremost.The aim of the article is to theoretically and practically provide rationale for the efficiency of structural and functional content of the existing blended learning models that designate specific patterns for education management in Russian and foreign universities.Methodology and research methods. System approach underlies this research. Retrospective and comparative analysis methods, synthesis and classification have been employed to conduct the research. A survey is a supplementary method used to collect empirical data.Results and scientific novelty. The existing definitions of blended learning are reviewed. Pedagogical models of blended learning are compared according to their dominant functional feature, design principles and basic components. The models are classified into institutional, technological, didactic and synergistic on the basis of synthesis and systematisation of the theoretical and practical experience of an integrative didactic teaching system design in the university electronic educational environment. Each type of these models is described; their features, peculiarities and advantages are shown. It is concluded that there is no unified approach in understanding the essence of blended learning. Thus, the authors’ interpretation of the blended learning concept is developed in the research.Practical significance. The results of the research may be applied in design, implementation and assessment performance of blended learning models or their components in practice of particular universities.
Введение. Одно из стратегических направлений модернизации современного образования - его технологическая диверсификация посредством сочетания в учебном процессе традиционного и электронно-медийного форматов приобретения знаний, умений и навыков. Смешанное обучение является сегодня драйвером инновационного развития высшей школы во всем мире. Его роль заключается в обеспечении адаптивной индивидуализированной профессиональной подготовки каждого студента. В связи с этим важно осмыслить и оценить возможности педагогических моделей подобного обучения, использующихся при реализации программ высших учебных заведений.Цель статьи - теоретическое и практическое обоснование степени эффективности структурно-функционального содержания существующих моделей смешанного обучения, которые определяют в настоящее время специфику организации образовательного процесса в российских и зарубежных вузах.Методология и методики. Методологической базой исследования служил системный подход. В ходе работы применялись методы ретроспективного и сравнительного анализа. На этапе сбора эмпирических данных проводилось анкетирование студентов и преподавателей. Результаты и научная новизна. Рассмотрены имеющиеся определения смешанного обучения и сопоставлены его педагогические модели, в качестве параметров сравнения которых выступали их доминирующий функциональный признак, принципы проектирования и основные компоненты. На основе обобщения и систематизации теоретического и практического опыта построения интегративной дидактической системы обучения в условиях электронной образовательной среды вуза модели классифицированы на институциональные, технологические, дидактические и синергетические. Описан каждый из типов данных моделей, показаны особенности и достоинства отдельных их видов. Сделан вывод об отсутствии единства в понимании сущности смешанного обучения. Дана авторская трактовка этого понятия. Практическая значимость. Материалы публикации могут быть востребованы при проектировании, внедрении и диагностике результативности моделей смешанного обучения или их компонентов в практике конкретных вузов.
Keywords: BLENDED LEARNING
PEDAGOGICAL MODEL
PRINCIPLES
DESIGN
INSTITUTIONAL
TECHNOLOGICAL
DIDACTIC AND SYNERGETIC MODELS
СМЕШАННОЕ ОБУЧЕНИЕ
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ
ПРИНЦИПЫ
ПРОЕКТИРОВАНИЕ
ИНСТИТУЦИОНАЛЬНАЯ
ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ
ДИДАКТИЧЕСКАЯ
СИНЕРГЕТИЧЕСКАЯ МОДЕЛИ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2019-5-113-130
SCOPUS: 2-s2.0-85066865572
Origin: Образование и наука. 2019. №5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2019_5_007.pdf465,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.