Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29656
Title: Использование информационных технологий в преподавании дисциплины «Биохимия» студентам медицинского университета
Other Titles: USING INFORMATION TECHNOLOGIES IN «BIOCHEMISTRY» TEACHING OF MEDICAL UNIVERSITY STUDENTS
Authors: Teplyashina, E. A.
Ermolovich, E. V.
Тепляшина, Е. А.
Ермолович, Е. В.
Issue Date: 2016-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Тепляшина, Е. А. Использование информационных технологий в преподавании дисциплины «Биохимия» студентам медицинского университета / Е. А. Тепляшина, Е. В. Ермолович // Образование и наука. — 2016. — № 9. — С. 90-108.
Abstract: The aim of the article is the description of a teaching software and the use of educational technology used in the discipline «Biochemistry», and the analysis of its effectiveness.Methods. The methods used in the work: a survey of students, observation, use of services Web 2.0: 1) Google Docs – for the development of questionnaires and statistical accumulation of responses; 2) You tube – for the development and publication of educational videos; 3) mindmeister.com – to prepare the mental maps; 4) Designerhttp://learningapps.org – to develop the game tasks. Results and scientific novelty. The possibilities of information technologies are analysed; the services to help develop a teaching support the learning process on the subject «Biochemistry» are selected. The references to scientific portals on the topic of this course are systematized. Subjects that attract the greatest interest of students are revealed and designated: «Protein metabolism», «Carbohydrate metabolism», «The enzymes and their importance in laboratory diagnosis». According to the identified themes the elements of the educational and methodical maintenance of the discipline «Biochemistry» on the basis of relevant services Web 2.0 are developed and tested. The high interest of students in mastering the discipline represented by the elements is found out. The proposed guidelines for teaching the subject «Biochemistry» based on acombination of traditional forms of learning are combined with the active use ofthe capabilities of modern information technologies.Practical significance. Developed by the authors technique can be used in planning and conducting of group and team work of medical university students while studying the fundamental disciplines of the university, as well as in the process of enhancing the skills of general practitioners.
Цель статьи – описание учебно-методического обеспечения и образовательных технологий, применяющихся при обучении дисциплине «Биохимия», и анализ их эффективности. Методы, задействованные в работе: анкетирование студентов; включенное наблюдение; использование ресурсов сервисов Web 2.0: Google Docs – для подготовки анкет, проведения анкетирования, обработки и накопления статистики ответов; Youtube – для разработки и публикации учебных видео; mindmeister.com – для оформления ментальных карт; конструктора http://learningapps. org – для разработки игровых заданий. Результаты и научная новизна. Проанализированы возможности информационных технологий, выбраны сервисы, позволяющие разработать учебно-методическое сопровождение процесса обучения предмету «Биохимия». Систематизированы ссылки на научные порталы по тематике данного курса. Выявлены и обозначены темы, которые вызывают наибольший интерес для студентов: «Белковый обмен»,  «Углеводный обмен», «Ферменты и их значение в лабораторной диагностике». По перечисленным темам разработаны и апробированы элементы учебно-методического обеспечения дисциплины на основе соответствующих сервисов Web 2.0. Зафиксирован выросший интерес студентов в овладении курсом «Биохимия» посредством представленных элементов. В предложенных методических рекомендациях для обучения студентов медицинского вуза традиционные формы подготовки сочетаются с активным использованием возможностей сервисов Web 2.0. Практическая значимость. Разработанная авторская методика может быть полезна не только при планировании и осуществлении групповой и коллективной работы студентов медицинского университета, изучающих фундаментальные дисциплины, но также в системе повышения профессиональной квалификации практикующих врачей.
Keywords: DIDACTIC MATERIAL
INFORMATION TECHNOLOGY
EDUCATIONAL SPACE
ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES
ДИДАКТИЧЕСКИЙ МАТЕРИАЛ
ИНФОРМАЦИОННАЯ ТЕХНОЛОГИЯ
КУРС БИОХИМИИ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ ПРОСТРАНСТВО
СЕРВИСЫ WEB 2.0
ЭЛЕКТРОННЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ РЕСУРСЫ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-9-90-108
Origin: Образование и наука. 2016. №9
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_9_008.pdf493,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.