Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/30227
Title: Реализация дидактического принципа учета родного языка в учебниках для таджикской школы
Other Titles: Realization of Didactic Principle of Accounting Native Language in Textbooks for Tajik School
Authors: Гусейнова, Т. В.
Huseynova, T. V.
Issue Date: 2019
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Гусейнова, Т. В. Реализация дидактического принципа учета родного языка в учебниках для таджикской школы / Т. В. Гусейнова // Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык, 2019. - № 8. - С. 38-52.
Abstract: Описано состояние лингводидактической теории в Республике Таджикистан, имевшее место после обретения республикой независимости. Произведен сопоставительный анализ действующих учебников русского языка для средних общеобразовательных школ с таджикским языком обучения, составленных в первые годы XXI в. таджикскими методистами.
The article describes the state of lingual and didactic theory inthe Republic of Tajikistan which took place after the republic acquired independence. A comparable analysis of existing Russian language textbooks for secondary schools with the Tajik language of teaching compiled by Tajik methodologists taking into account the principles of teaching the native language (based on the competence approach) in the early years of the XXI century is carried out. In the analyzed textbooks of the Russian language the ways of organizing didactic material are considered: texts and assignments for them, semanticized vocabulary, formation of lexical and grammatical skills, agreement and government skills and types of communicative tasks.
Keywords: TEXTBOOK
RUSSIAN LANGUAGE
NON-NATIVE LANGUAGE
NATIVE LANGUAGE
COMMUNICATIVE TEACHING PRINCIPLE
GRAMMATICAL JUXTAPOSITION
WORD SEMANTICS
УЧЕБНИК
РУССКИЙ ЯЗЫК
НЕРОДНОЙ ЯЗЫК
РОДНОЙ ЯЗЫК
КОММУНИКАТИВНЫЙ ПРИНЦИП ОБУЧЕНИЯ
ГРАММАТИЧЕСКОЕ СОПОСТАВЛЕНИЕ
СЕМАНТИЗАЦИЯ СЛОВ
ISSN: 2312-3281
Origin: Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык, 2019. — № 8
Appears in Collections:Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sprz_2019_8_07.pdf372,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.