Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/30994
Title: Использование логопедического тренажера «Дельфа-142» при коррекции нарушений речи у старших дошкольников с дизартрией
Other Titles: Using "Delfa - 142" logopedic Simulator for Speech Disturbance Correction of Senior Preschool Children Having Disartria
Authors: Shishova, T. V.
Шишова, Т. В.
Issue Date: 2011-07
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Шишова, Т. В. Использование логопедического тренажера «Дельфа-142» при коррекции нарушений речи у старших дошкольников с дизартрией / Т. В. Шишова // Образование и наука. — 2011. — № 7. — С. 118-126.
Abstract: The article substantiates the implementation of «Delfa-142» logopedic simulator as an additional means for speech disturbance correction of senior preschool children having dysarthria which makes the speech therapy more effective; the proper psychological and pedagogical conditions being defined. The pedagogic technique of the corresponding logopedic therapy, developed in accordance with the theoretic data, computer technologies and the results of medical examination, is given. The experimental data, achieved by approbation and proving the technique efficiency is provided. The optimal guidelines for using the simulator are given: the increase in activity motivation during the logopedic sessions, correction of the leading phonetic disturbances of speech defects in case of dysarthria and correction of peculiarities of higher psychic processes.
В статье обоснована целесообразность использования логопедического тренажера «Дельфа-142» в качестве дополнительного средства коррекции нарушений речи у детей старшего дошкольного возраста с дизартрией с целью повышения эффективности логопедической помощи. Определены способствующие этому психолого-педагогические условия. Представлена разработанная с учетом теоретических данных относительно компьютерных технологий и результатов констатирующего обследования педагогическая технология соответствующей коррекционно-логопедической работы. Приведены полученные после ее апробации экспериментальные данные, подтверждающие ее действенность. Обозначены оптимальные направления использования тренажера: повышение мотивации деятельности на логопедических занятиях, коррекция ведущего - фонетического - нарушения в структуре речевого дефекта при дизартрии, коррекция особенностей высших психических процессов у детей рассматриваемой категории.
Keywords: SENIOR PRESCHOOL CHILDREN WITH DYSARTHRIA
CORRECTION
«DELFA-142» LOGOPEDIC SIMULATOR
СТАРШИЕ ДОШКОЛЬНИКИ С ДИЗАРТРИЕЙ
КОРРЕКЦИЯ
ЛОГОПЕДИЧЕСКИЙ ТРЕНАЖЕР «ДЕЛЬФА-142»
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2011. №7
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2011_07_012.pdf198,97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.