Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31011
Title: Общие принципы отбора невербальных средств коммуникации в рамках социокультурного подхода в процессе обучения иностранному языку
Other Titles: General Selection Principles of Nonverbal Communicative Means in Foreign Language Teaching in the context of Socio-Cultural Approach
Authors: Yeremeyeva, O. V.
Еремеева, О. В
Issue Date: 2011-08
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Еремеева, О. В Общие принципы отбора невербальных средств коммуникации в рамках социокультурного подхода в процессе обучения иностранному языку / О. В Еремеева // Образование и наука. — 2011. — № 8. — С. 104-112.
Abstract: The nonverbal means of communication used in compliance with the linguistic and cultural norms allow both verbal and nonverbal behavior adequate to the tasks of intercultural communication. The idea of using nonverbal communicative means is well-known in foreign language teaching techniques. However until now, the selection principles for such communicative means within the socio-cultural approach have not been proposed by the native scientists. The author singles out and describes the typology principles of nonverbal signals and the necessary knowledge of the nationally specific communicative base. The applied methods include the analysis and synthesis of physiological, pedagogical and methodological materials. Implementing the above principles gives way to incorporating the nonverbal means of communication into the process of foreign language teaching.
Использование невербальных средств общения в соответствии с принятыми в изучаемой лингвокультуре нормами делает возможным организацию речевого и неречевого поведения адекватно задачам межкультурной коммуникации. В методике преподавания иностранного языка эта проблема рассматривалась неоднократно. Однако до сих пор отечественными учеными не были предложены принципы отбора невербальных средств в рамках социокультурного подхода. Используя методы анализа психологической, педагогической и методической литературы, автор статьи выделяет и описывает принципы типологизации невербальных сигналов и определения объема необходимых знаний о невербальной национально специфичной составляющей общения. Реализация этих принципов дает возможность активного применения невербальных средств в процессе обучения иностранному языку.
Keywords: NONVERBAL MEANS OF COMMUNICATION
ETIQUETTE
PRINCIPLE
INTERCULTURAL COMMUNICATION
SOCIO-CULTURAL COMPETENCE
НЕВЕРБАЛЬНЫЕ СРЕДСТВА КОММУНИКАЦИИ
ЭТИКЕТ
ПРИНЦИП
МЕЖКУЛЬТУРНАЯ КОММУНИКАЦИЯ
СОЦИОКУЛЬТУРНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2011. №8
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2011_08_011.pdf208,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.