Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31013
Title: Поможет ли надзор сотрудничеству субъектов образования?
Other Titles: Can the Supervision Promote Cooperation of the Educational Process Participants?
Authors: Lurye, L. I.
Лурье, Л. И.
Issue Date: 2011-08
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Лурье, Л. И. Поможет ли надзор сотрудничеству субъектов образования? / Л. И. Лурье // Образование и наука. — 2011. — № 8. — С. 125-130.
Abstract: The paper is devoted to analyzing the challenging situation in educational institutions caused by the supervising organizations interference. Tightening of their requirements leads to a profound gap between the declared conditions and the actual reality of educational institutions. The supervising organizations are entitled to suspend and eliminate the functioning of educational institutions, even with no adequate ground, while the educational authorities have the formal right to recognize the work of unwanted headmasters as unsatisfactory; both phenomena being a concealed signs of authoritarian tendency. In most cases, the founders of educational institutions and the local administration - in case of municipal educational institutions - ignore their responsibilities of guaranteeing the proper conditions of educational process specified by the "Law of Education". Many schools, especially in the regions, are left alone to face their difficulties.
В статье рассматривается сложная ситуация, сложившаяся в учреждениях образования в связи с деятельностью надзорных органов. Ужесточение их требований привело к глубокому разрыву между декларируемыми условиями учебной деятельности и существующей реальностью. Надзорные органы обладают правом без должного основания приостанавливать деятельность образовательных учреждений и даже ликвидировать их, а органы управления образованием могут по формальным основаниям признать работу неугодных директоров неудовлетворительной, что является в скрытом виде авторитарными тенденциями. Чаще всего учредители образовательных учреждений, а в муниципальных общеобразовательных учреждениях это местные администрации, уходят от ответственности по обеспечению условий организации учебного процесса, предусмотренных Законом "Об образовании". Многие школы, особенно в регионах, остаются наедине со своими трудностями.
Keywords: COOPERATION
ASSESSMENT
CONTROL
SUPERVISION
СОТРУДНИЧЕСТВО
ЭКСПЕРТИЗА
КОНТРОЛЬ
НАДЗОР
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2011. №8
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2011_08_013.pdf138,14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.