Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31027
Title: Постграмотность как актуальная проблема современной культуры
Other Titles: Post-literacy as the Urgent Problem of Modern Culture
Authors: Gudova, M. Y.
Гудова, М. Ю.
Issue Date: 2011-09
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Гудова, M. Ю. Постграмотность как актуальная проблема современной культуры / M. Ю. Гудова // Образование и наука. — 2011. — № 9. — С. 69-77.
Abstract: The paper deals with the post-literacy phenomenon determining the modern culture of reading and writing. The research objective includes tracing the historic roots of the phenomenon in question, specifying its actual forms and trends and proposing the strategy of solving the post-literacy problem. The methodology of culture studies makes it possible to identify such traits of the post-literacy phenomenon as co-existence of different cultural and historic forms of writing literacy, shifting the literacy dominant toward the computer forms and channel subversion of the literacy translation.
В статье дается анализ феномена «постграмотность», определяющего современную культуру письма и чтения. Цель исследования заключалась в том, чтобы проследить исторические корни явления, выявить его актуальную форму и тенденции развития, предложить стратегию решения проблемы постграмотности. Культурологическая методология позволила выявить такие черты рассматриваемого феномена, как сосуществование разных культурно-исторических форм грамотности письма, смещение доминант грамотности на компьютерные формы, а также субверсия каналов трансляции грамотности.
Keywords: POST-LITERACY
LITERACY
WRITING
BOOKLORE
ПОСТГРАМОТНОСТЬ
ГРАМОТНОСТЬ
ПИСЬМЕННОСТЬ
КНИЖНОСТЬ
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2011. №9
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2011_09_008.pdf220,74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.