Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31120
Title: | Проблемы качества психолого-педагогических диссертационных исследований и их соответствие современным научным знаниям и потребностям общества |
Other Titles: | The Problems of Quality Control of Psycho Pedagogic Thesis Research and their Compliance with Up-to-date Scientific Knowledge and Social Requirements |
Authors: | Feldshteyn, D. I. Фельдштейн, Д. И. |
Issue Date: | 2011-05 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Фельдштейн, Д. И. Проблемы качества психолого-педагогических диссертационных исследований и их соответствие современным научным знаниям и потребностям общества / Д. И. Фельдштейн // Образование и наука. — 2011. — № 5. — С. 3-27. |
Abstract: | The author - the Chairman of the Expert Council in Pedagogy and Psychology (VAK) of the Russian Ministry of Education and Sciences, the Vise President of the Russian Academy of Sciences (RAN) - puts forward the problem of quality control concerning the thesis research. Both subjective and objective reasons for thesis quality deterioration are revealed, the shortcomings being enumerated as follows: methodological illiteracy of a great number of the candidates for a degree, their disability to properly formulate the thesis subject, the problem and hypothesis, their lack of innovation and theoretical and practical significance, application of scientific research methods without their correlation with humanitarian methods of cognition. The author suggests the ways to improve the complicated situation concerning the approbation and assessment of the thesis research, which determines the scientific and socially recognized status of the scientist. Автором статьи, председателем Экспертного совета по педагогике и психологии ВАК Минобрнауки России и вице-президентом РАО, поднимается острая проблема оценки качества диссертационных исследований. Рассматриваются объективные и субъективные причины снижения качества, подробно разбираются недостатки диссертационных работ: методологическая безграмотность многих соискателей ученой степени, неумение формулировать тему, проблему и гипотезу, отсутствие новизны, теоретической и практической значимости, перекос в сторону естественно-научных методов исследования без соотношения с гуманитарными методами познания и др. Предлагаются меры, с помощью которых можно исправить сложную ситуацию, создавшуюся в сфере апробации и оценки диссертационных исследований, которые определяют научный и общественно признаваемый статус ученых. |
Keywords: | QUALITY SOCIAL AND STATE ASSESSMENT OF SCIENTIFIC RESEARCH REQUIREMENTS FOR SCIENTIFIC RESEARCH RESEARCH METHODS METHODOLOGY OF EDUCATION SCIENTIST STATUS КАЧЕСТВО ДИССЕРТАЦИОННОЙ РАБОТЫ ОБЩЕСТВЕННО-ГОСУДАРСТВЕННАЯ ОЦЕНКА НАУЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ТРЕБОВАНИЯ К ДИССЕРТАЦИОННЫМ ИССЛЕДОВАНИЯМ МЕТОДЫ ИССЛЕДОВАНИЯ МЕТОДОЛОГИЯ ОБРАЗОВАНИЯ СТАТУС УЧЕНОГО |
ISSN: | 1994-8581 |
Origin: | Образование и наука. 2011. №5 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2011_05_002.pdf | 313,97 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.