Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32260
Title: Проблемы сглаживания социальных противоречий мобилизационной модернизации при взаимодействии образовательных систем в 1940–1950 е гг.
Other Titles: Problems of Damping the Social Contradictions of Mobilization Modernization in the Interaction of Educational Systems in the 1940–1950 s
Authors: Захаровский, Л. В.
Разинков, С. Л.
Брево, Е. С.
Zakharovsky, L. V.
Razinkov, S. L.
Brevo, E.
Issue Date: 2020
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Захаровский, Л. В. Проблемы сглаживания социальных противоречий мобилизационной модернизации при взаимодействии образовательных систем в 1940–1950 е гг. / Л. В. Захаровский, С. Л. Разинков, Е. С. Брево // Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык, 2020. - № 9. - С. 92-105.
Abstract: The article discusses the issues of social contradictions of mobilization modernization that arose at the “docking points” of the domestic system of vocational education and the training system for teachers for vocational schools in the 1940–1950s. Particular attention is paid to the activities of state institutions in addressing the social problems of the functioning of the vocational education system, and the key feature of the study is to consider the development processes of the regional system of training workers in their dynamic development over a long historical period. The authors regard the functioning of the training system for workers in the context of “social dampers, which most clearly manifested themselves at the “docking points” of the system of State labor reserves and educational institutions that trained teachers for vocational schools. The paper formulates the definition of “social damper”
Рассмотрены вопросы социальных противоречий мобилизационной модернизации, возникавших в «точках стыковки» отечественной системы профессионально-технического образования и системы подготовки педагогических кадров для профессионально-технических учебных заведений в 1940–1950-е гг. Особое внимание уделено деятельности государственных институтов по решению социальных проблем функционирования системы профтехобразования. Показан процесс становления региональной системы подготовки рабочих кадров в динамическом развитии на протяжении длительного исторического периода и ее функционирование в контексте социальных демпферов, которые наиболее рельефно проявлялись в «точках стыковки» системы Государственных трудовых резервов и образовательных учреждений, осуществлявших подготовку педагогических кадров для профессионально-технических учебных заведений. Сформулировано определение «социального демпфера»
Keywords: VOCATIONAL-TECHNICAL EDUCATION
VOCATIONAL PEDAGOGICAL EDUCATION
STATE LABOR RESERVES
INDUSTRIAL AND PEDAGOGICAL TECHNICAL SCHOOLS
MECHANISMS OF SOCIAL ADAPTATION
SOCIAL DAMPERS
ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ТЕХНИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ГОСУДАРСТВЕННЫЕ ТРУДОВЫЕ РЕЗЕРВЫ
ИНДУСТРИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНИКУМЫ
МЕХАНИЗМЫ СОЦИАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ
СОЦИАЛЬНЫЕ ДЕМПФЕРЫ
ISSN: 2312-3281
Origin: Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык. 2020. — № 9
Appears in Collections:Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sprz_2020_9_012.pdf381,56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.