Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32264
Title: | Портрет выпускника основной школы: возможные пути приближения |
Other Titles: | Portrait of a graduate of a basic school: possible ways to achieve |
Authors: | Пупкова, Е. А. Pupkova, E. A. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Пупкова, Е. А. Портрет выпускника основной школы: возможные пути приближения / Е. А. Пупкова // Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык, 2020. - № 9. - С. 132-138. |
Abstract: | The article pays attention to the new standard, focused on the formation of personal characteristics of the student, creating a portrait of a graduate of a primary school. Materials, which are substantiating the theoretical significance and practical importance of applying the linguoculturological approach to the methodology of teaching the Russian language, which is one of the possible ways of getting close to the portrait of a graduate of a primary school described in the standard through the use of a linguoculturological approach and the development of cultural competence, are presented. Some methods of working with language material are studied on the example of the phenomena of vocabulary and syntax, the use of which is possible in the practice of teaching the Russian language in lessons or in extracurricular activities of a teacher. Competence among schoolchildren is concluded to be necessary since it provides the development of not only communicative actions but also positive personal characteristics Представлены материалы о теоретической и практической важности применения лингвокультурологического подхода в методике преподавания русского языка с опорой на новый стандарт, ориентированный на становление личностных характеристик, образующих портрет выпускника основной школы. Показаны приемы работы с языковым материалом на основе лексики и синтаксиса, использование которых на уроках или во внеурочной деятельности способствует формированию лингвокультурологической компетенции у школьников. Доказано, что благодаря ей происходит становление не только коммуникативных действий, но и положительных личностных характеристик |
Keywords: | PORTRAIT OF A GRADUATE LINGUISTIC AND CULTURAL APPROACH CULTURAL COMPETENCE EDUCATIONAL STANDARD ПОРТРЕТ ВЫПУСКНИКА ЛИНГВОКУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКИЙ ПОДХОД КУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ СТАНДАРТ |
ISSN: | 2312-3281 |
Origin: | Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык. 2020. — № 9 |
Appears in Collections: | Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
sprz_2020_9_016.pdf | 313,35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.