Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32649
Title: | Формирование готовности старших школьников к продуктивному разрешению конфликтов |
Other Titles: | Efficient Conflict Settlement in High School |
Authors: | Наумова, Л. Д. Naumova, L. D. |
Issue Date: | 2009-10 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Наумова, Л. Д. Формирование готовности старших школьников к продуктивному разрешению конфликтов / Л. Д. Наумова // Образование и наука. — 2009. — № 10. — С. 48-58. |
Abstract: | The paper shows the possibilty of using productive and destructive conflicts in upbringing of senior high school students, different approaches analysed and a new classification of typical conflicts provided. The author describes the peculiarities of their origin, development and settlement, reveals the psychopedagogical mechanisms of converting everyday, mostly destructive conflicts into positive productive ones, giving examples of efficient conflict resolution В статье указывается на возможность использования наряду с продуктивными деструктивных по содержанию конфликтов в целях воспитания и развития личности старших школьников. Автором проведен анализ применяемых в конфликтологии подходов, предложена и описана собственная классификация типичных конфликтов, отмечены особенности их возникновения, развитии разрешения в среде старшеклассников. Раскрываются психолого-педагогические механизмы перевода повседневных, преимущественно деструктивных конфликтов, в позитивные, представлен педагогический опыт продуктивного разрешения конфликтов в старшем школьном возрасте |
Keywords: | READINESS FOR PRODUCTIVE SETTLEMENTS OF CONFLICTS PEDAGOGICAL CONFLICT CONFLICT IN PEDAGOGICAL PROCESS ГОТОВНОСТЬ К ПРОДУКТИВНОМУ РАЗРЕШЕНИЮ КОНФЛИКТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ КОНФЛИКТ КОНФЛИКТ В ПЕДАГОГИЧЕСКОМ ПРОЦЕССЕ |
ISSN: | 1994-8581 |
Origin: | Образование и наука. 2009. №10 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2009_10_007.pdf | 398,44 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.