Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32683
Title: | Проблема поиска единого механизма функционирования и развития систем педагогических взаимодействий: опыт структурно-динамического исследования |
Other Titles: | Search for An Integrated Mechanism of Operation and Development of Pedagogical Interaction Systems |
Authors: | Краснова, О. В. Krasnova, O. V. |
Issue Date: | 2009-11 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Краснова, О. В. Проблема поиска единого механизма функционирования и развития систем педагогических взаимодействий: опыт структурно-динамического исследования / О. В. Краснова // Образование и наука. — 2009. — № 11. — С. 123-139. |
Abstract: | Quality measurement properties of each system in nature and society are part of the structural information of the system itself. Called by K. Shennon superfluous information, it can be revealed before operation of the system. Based on the above approach, the author treats the problem of search for an integrated mechanism of operation and development of pedagogical interaction systems, predetermining the intrinsic unity of all pedagogical phenomena. The knowledge of the mechanism can become a practical tool of optimization and correction of educational process, as well as a theoretical model in research, design and correction of pedagogical phenomena Качественно определяющие свойства каждой системы в природе и обществе заложены в структурной информации самой системы. Эта информация была в свое время названа К. Шенноном избыточной: ее можно выявить до функциональных проявлений системы. Основываясь на заявленном подходе, автор решает проблему поиска единого механизма функционирования и развития систем педагогических взаимодействий, предопределяющего сущностное единство всех педагогических явлений. Знание механизма может стать практическим инструментом оптимизации и коррекции образовательного процесса, а также теоретическим конструктом в исследовании, проектировании и коррекции педагогических явлений |
Keywords: | PEDAGOGICAL INTERACTIONS FUNCTIONING AND DEVELOPMENT INTRINSIC UNITY THE INTEGRATED MECHANISM STRUCTURAL DYNAMICS FACTORS LEVELS STAGES FUNCTIONING AND DEVELOPMENT INFRINGEMENTS ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ ФУНКЦИОНИРОВАНИЕ И РАЗВИТИЕ ЕДИНЫЙ МЕХАНИЗМ СТРУКТУРНАЯ ДИНАМИКА ФАКТОРЫ УРОВНИ ЭТАПЫ НАРУШЕНИЯ ФУНКЦИОНИРОВАНИЯ И РАЗВИТИЯ |
ISSN: | 1994-8581 |
Origin: | Образование и наука. 2009. №11 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2009_11_016.pdf | 578,04 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.