Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32954
Title: Теоретико-методологические основы исследования профессионально-личностного самоопределения школьников
Other Titles: Theoretic and methodological fundamentals of exploration of schoolboy’s professional and personal self-determination
Authors: Исаев, И. Ф.
Кормакова, В. Н.
Esaev, I. F.
Cormakova, V. N.
Issue Date: 2008-10
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Исаев, И. Ф. Теоретико-методологические основы исследования профессионально-личностного самоопределения школьников / И. Ф. Исаев, В. Н. Кормакова // Образование и наука. — 2008. — № 7. — С. 12-21.
Abstract: The article presents the conception of professional and personal self – determination of school students. The essence of professional and personal self – determination is disclosed as a search of manner of activity by planning the strategy of life. It is shown that during professional and personal self – determination school students not only create and master the system of professional significant values in various kinds of activity. The paper determines the structure of professional and personal self – determination of school students, reveals the content of axiological, technological and personal and creative components, dwells on tendences, determining the strategy of behaviour and activity of school students.
В статье представлена концепция профессионально-личностного самоопределения школьников. Раскрывается сущность данного вида самоопределения как поиск способа жизнедеятельности на основе проектирования стратегии жизни. Показано, каким образом школьники создают и творчески осваивают систему профессионально значимых ценностей в разнообразных видах деятельности. Определяется структура профессионально-личностного самоопределения школьников – содержание аксиологического, технологического и личностно-творческого компонентов, рассматриваются тенденции, влияющие на выбор стратегии поведения и деятельности школьников по профессионально-личностному самоопределению.
Keywords: THEORY OF EDUCATION
METHODOLOGY EDUCATION
PROBLEMS OF SCIENCE’S METODOLOGY
MANAGEMENT OF EDUCATION
PROFESSIONAL EDUCATION
PSYCHOLOGICAL EXPLORATIONS
EDUCATIONAL TECHNOLOGIES
ТЕОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
МЕТОДОЛОГИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
ПРОБЛЕМЫ МЕТОДОЛОГИИ НАУКИ
УПРАВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЕМ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2008. №7
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2008_07_003.pdf285,74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.