Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32982
Title: Когнитивная составляющая агрессивного поведения подростков
Other Titles: A cognitive constituent of aggressive teenager’s behavior
Authors: Мельникова, М. Л.
Melnikova, M. L.
Issue Date: 2008-11
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Мельникова, М. Л. Когнитивная составляющая агрессивного поведения подростков / М. Л. Мельникова // Образование и наука. — 2008. — № 8. — С. 56-64.
Abstract: In the article the problem of cognitive constituent of teenager aggressive behavior disturbing laws was denoted. Fundamental data producing, provoking and supporting aggressive behavior were considered from the position cognitive- behavioral approach. It was shown that offenders have aspects of deformation of cognitive functioning, violations in information encoding, increases of physiological excitation’s level near real or fictitious threat. Aspects of cognitive insufficiency connect with cognitive non-coordination and low level of cognitive skills higher order’s evolution.
В статье обозначена проблема когнитивной составляющей агрессивного поведения подростков-правонарушителей. С позиции когнитивно-поведенческого подхода рассмотрены основные факторы, вызывающие, провоцирующие и поддерживающие агрессивные формы поведения. Показано, что у правонарушителей имеются аспекты деформации когнитивного функционирования, нарушения в кодировании информации, увеличения уровня физиологического возбуждения в ситуации реальной или воображаемой угрозы. Аспекты когнитивной недостаточности связаны с когнитивной несогласованностью и низким уровнем развития когнитивных умений высшего порядка.
Keywords: THEORY OF EDUCATION
METHODOLOGY EDUCATION
PROBLEMS OF SCIENCE’S METODOLOGY
MANAGEMENT OF EDUCATION
PROFESSIONAL EDUCATION
PSYCHOLOGICAL EXPLORATIONS
EDUCATIONAL TECHNOLOGIES
ТЕОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
МЕТОДОЛОГИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
ПРОБЛЕМЫ МЕТОДОЛОГИИ НАУКИ
УПРАВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЕМ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2008. №8
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2008_08_008.pdf304,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.