Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/33079
Title: | Настало ли время новой дидактики? |
Other Titles: | Does time of new didactics become? |
Authors: | Стариченко, Б. Е. Starithenko, B. E. |
Issue Date: | 2008-07 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Стариченко, Б. Е. Настало ли время новой дидактики? / Б. Е. Стариченко // Образование и наука. — 2008. — № 4. — С. 117-126. |
Abstract: | Paper treats the borders of applying of regularities in classical method of group training. It is proved, that if any pedagogical innovaton contradicts (mismatches) the borders under discussion, it cannot be implemented within the limits of classical group didactics or its implemention doesn’t provide expected positive effect. In particular, it concerns to using of information-communicative educational technologies (ITE). On the base of ITE development history it is shown that experimentally confirmed high efficiency its applying allows put a question on necessity construction of new (information) didactics, which system basis should become ITE in their all completeness and variety. Pedagogical, science-methodical and organizational problems are exemplified, witch must be solved for construction of information didactics – just in this direction it is necessary to join the general science-pedagogical efforts. В статье выявляются границы применимости классической схемы группового обучения. Доказывается, что если какая-либо педагогическая новация противоречит (не соответствует) указанным границам, она либо не может быть реализована в рамках классической групповой дидактики, либо ее реализация не обеспечивает ожидаемого позитивного эффекта. В частности, это относится к использованию информационно-коммуникационных образовательных технологий (ИКТО). На основании анализа историзма развития ИКТО прослеживается, что экспериментально подтверждаемая высокая эффективность их применения позволяет ставить вопрос о необходимости построения новой (информационной) дидактики, системной основой которой должны стать ИКТО во всей их полноте и многообразии. Приводятся примеры педагогических, научно-методических и организационных проблем, решение которых необходимо для построения информационной дидактики – именно в этом направлении следует объединить основные научно-педагогические усилия. |
Keywords: | THEORY OF EDUCATION METHODOLOGY EDUCATION PROBLEMS OF SCIENCE’S METODOLOGY MANAGEMENT OF EDUCATION PROFESSIONAL EDUCATION PSYCHOLOGICAL EXPLORATIONS EDUCATIONAL TECHNOLOGIES ТЕОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ МЕТОДОЛОГИЯ ОБРАЗОВАНИЯ ПРОБЛЕМЫ МЕТОДОЛОГИИ НАУКИ УПРАВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЕМ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ |
ISSN: | 1994-8581 |
Origin: | Образование и наука. 2008. №4 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2008_04_015.pdf | 292,73 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.