Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/33357
Title: Соотношение алгоритмизации и эвристики при формировании и трансляции научного знания
Authors: Фролов, А. А.
Фролова, Ю. Н.
Issue Date: 2007-10
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Фролов А. А. Соотношение алгоритмизации и эвристики при формировании и трансляции научного знания / А. А. Фролов, Ю. Н. Фролова // Образование и наука. — 2007. — № 5. — С. 12-21.
Abstract: This work shows, that algorithm can be defined as exact description of a sequence of basic (elemental) operations related in between by essential considerable resistant and replicable cause-effect relations that system-defined provide reaching of the goal. The heuristics is based on definitions of creative thinking including system-defined algorithmic constructing of that process. The correlation between algorithmization and heuristics is shown by the example of implementation of the algorithm of the scientific productive thinking (the scientific research activity). The concept about the correlation between algorithmization and heuristics in the process of forming and transmitting of the scientific knowledge can be set as the base of the standardization of actual methods of teaching and expertise and knowledge quality assessment.
В работе показано, что эвристика на основе представлений о законах продуктивного мышления организует процесс творческого мышления, включая в себя направляющее системное алгоритмическое структурирование этого процесса. Соотношение алгоритмизации и эвристики продемонстрировано на примере реализации алгоритма научного продуктивного мышления (научной познавательной деятельности). Развитое в статье представление о соотношении алгоритмизации и эвристики в процессах формирования и трансляции научного знания в принципе может лечь в основу стандартизации современных методов преподавания, а также экспертизы и оценки качества знаний.
Keywords: ВЫСШЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ТЕОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
ЭТНОПЕДАГОГИКА
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
ISSN: 1994-5639
Origin: Образование и наука. 2007. №5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2007_05_03.pdf289,41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.