Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36211
Title: Контекстный метод академика Вербицкого: возможна ли революция в дидактике?
Other Titles: The contextual method of Academician Verbitsky: is a revolution in didactics possible?
Authors: Smirnov, I. P.
Смирнов, И. П.
Issue Date: 2021
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Смирнов, И. П. Контекстный метод академика Вербицкого: возможна ли революция в дидактике? / И. П. Смирнов // Образование и наука. — 2021. — № 4. — С. 108-125.
Abstract: Introduction. The article provides an overview of the most notable pedagogical innovations (project method, programmed teaching, pedagogy of cooperation), mastered at the scientific level, but not widely used in educational practice. Special attention is paid to the paradigm of contextual education developed by the Academician of the Russian Academy of Education, Head of the Department of Social and Pedagogical Psychology in Sholokhov Moscow State University for the Humanities, A. A. Verbitsky and his scientific school. This paradigm accumulates many effective forms, methods and means, substantiated within the framework of various innovative approaches; however, it finds application only on the experimental sites of individual creative teachers of Russia. The aim of the present publication is to investigate the reasons for the rejection by educational practice to apply pedagogical innovations, conditions and prospects. Methodology and research methods. The author analyses the works of A. A. Verbitsky's scientific school, consistently developing the paradigm of contextual education in monographic and dissertation research, mastering it in the long-term teaching practice of the leading Russian university in the field of intelligent systems in humanities and applied humanities. Results and scientific novelty. The author rejects the widespread opinion about the inhibition of innovations by the conservative pedagogical environment and shows their ideological incompatibility between the centralised management of education and the autocracy of Russian society as a whole. It is proved that the imperative of the perception of pedagogical innovations by education is a change in the social environment. Practical significance. The author's assessments and conclusions create methodological prerequisites for developing a discussion about the mission of pedagogical science and the conditions for its development in modern Russian society. Thus, it could explain why the “didactocentrism”, proclaimed by John Amos Comenius, prevails in Russian education.
Введение. В статье осуществлен обзор наиболее заметных педагогических инноваций (метод проектов, программированное обучение, педагогика сотрудничества), освоенных на научном уровне, но не получивших распространения в образовательной практике. Особое внимание уделено разработанной академиком РАО, заведующим кафедрой социальной и педагогической психологии МГГУ им. М. А. Шолохова А. А. Вербицким и его научной школой парадигме контекстного образования. Она аккумулирует многие эффективные формы, методы и средства, обоснованные в рамках различных инновационных подходов, но находит применение только на экспериментальных площадках отдельных творческих педагогов России. Цель статьи. Исследование причин отторжения образовательной практикой педагогических инноваций, условий и перспектив их применения. Методология и методика исследования. Осуществлен анализ трудов научной школы А. А. Вербицкого, последовательно развивающей парадигму контекстного образования в монографических и диссертационных исследованиях, осваивающих ее в многолетней педагогической практике ведущего вуза России в сфере гуманитарных технологий и прикладного гуманитарного знания. Результаты и научная новизна. Автор отвергает распространенное мнение о торможении инноваций консервативной педагогической средой и показывает их идеологическую несовместимость с централизованным управлением образованием и автократизмом российского общества в целом. Доказано: императивом восприятия педагогических инноваций образованием является изменение социальной среды. Практическая значимость. Оценки и выводы автора создают методологические предпосылки для развертывания дискуссии о миссии педагогической науки и условиях ее развития в современном российском обществе. Становится понятно, почему в отечественном образовании преобладает «дидактоцентризм», провозглашенный еще Я. Коменским.
Keywords: HISTORY OF PEDAGOGY
CONTEXTUAL EDUCATION
PEDAGOGICAL INNOVATIONS
IDEOLOGY
A.A. VERBITSKY
ИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИ
КОНТЕКСТНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ИННОВАЦИИ
ИДЕОЛОГИЯ
А.А. ВЕРБИЦКИЙ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2021-4-108-125
SCOPUS: 85106302891
WoS: 000641565100004
metadata.dc.description.sponsorship: I would like to express my deepest gratitude to A.A. Verbitsky, who laid the tradition of proactive mailing of new scientific works to members of the Russian Academy of Education, which should become the rule of good scientific form. In December, a week before the death of Andrey Alexandrovich, I had a chance to communicate with him online. He had great creative plans ...
Выражаю благодарность А.А. Вербицкому, заложившему традицию инициативной рассылки новых научных трудов членам Российской академии образования, которая должна стать правилом хорошего научного тона. В декабре, за неделю до смерти Андрея Александровича, мне довелось с ним общаться онлайн. У него были большие творческие планы...
Origin: Образование и наука. 2021. №4
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2021_04_005.pdf352 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.