Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36296
Title: Академическая мобильность в педагогическом образовании
Other Titles: Academic Mobility in Teacher Education
Authors: Zagvyazinskiy, V. I.
Volosnikova, L. M.
Kukuyev, E. A.
Patrusheva, I. V.
Загвязинский, В. И.
Волосникова, Л. М.
Кукуев, Е. А.
Патрушева, И. В.
Issue Date: 2020-06
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Академическая мобильность в педагогическом образовании / В. И. Загвязинский, Л. М. Волосникова, Е. А. Кукуев, И. В. Патрушева // Образование и наука. — 2020. — № 6. — С. 31-48.
Abstract: Introduction. Nowadays, it is hard to consider higher education of the 21st century without the global context. The increasing globalisation opens up many opportunities for higher education development, while becoming a challenge to national systems for the training of qualified professionals, including teachers. Thus, the internationalisation of teacher education is currently becoming one of the global trends.The aim of the present research was to investigate the state of involvement of future Russian educators in the processes of academic mobility.Methodology and research methods. The research is based on the theory of internationalisation of education in the conditions of increasing globalisation. In the course of the research, the authors used a mixed toolkit: analysis and generalisation of academic publications, statistical data (the Eurostat working papers and OECD’s reports) and sociological survey. 1714 students of the universities of Siberia took part in the sociological survey.Results and scientific novelty. The analytical reviews of literature revealed the shortage of academic publications on the problems of internationalisation of pedagogical education and the lack of statistics in the Russian Federation on the academic mobility of future teachers. Based on the results of theoretical analysis, the levels of study of academic migration of students of pedagogical specialties were determined – geopolitical, organisational and personally-oriented. A questionnaire has been developed to ascertain the degree of academic mobility of students. This questionnaire includes scanning the portfolio of respondents, finding out their status and motivation to participate in the internationalisation process and academic exchange programmes. The analysis of the results demonstrates the low level of involvement of students of Siberian universities in the academic mobility programmes against the background of their high degree of readiness to study at other universities, including universities abroad. The reasons for non-involvement are identified.Practical significance. The recommendations for changing the critical situation are proposed. It is highlighted that academic mobility should take an important place in both the curriculum of Russian universalities and the individual educational routes. It is necessary to support academic mobility and form a new teacher’s professional identity in the global context.
Введение. Полноценное функционирование высшего образования в XXI веке уже невозможно представить вне глобального контекста. Набирающая темпы глобализация, с одной стороны, открывает широкие возможности для развития высшей школы, с другой – является вызовом национальным системам подготовки квалифицированных специалистов, в том числе учителей. Интернационализация педагогического образования сегодня превращается в один из мировых трендов. Целью представленного в статье исследования стало изучение состояния вовлеченности будущих российских педагогических кадров в процессы академической мобильности.Методология и методы. В основу работы была положена теория интернационализации образования в условиях нарастающей глобализации. В ходе изыскания использовался смешанный инструментарий: анализ и обобщение содержания научных источников, статистических данных (документов Евростата, отчетов ОЭСР) и социологический опрос, в котором приняли участие 1714 студентов, обучающихся в университетах Сибири.Результаты и научная новизна. Аналитический обзор литературы позволил констатировать дефицит научных публикаций по проблемам интернационализации педобразования и отсутствие в Российской Федерации статистики об академической мобильности будущих учителей. С опорой на результаты теоретического анализа были определены уровни изучения академической миграции студентов педагогических специальностей – геополитический, организационный и персонально ориентированный. Разработан опросник для выяснения степени активности академической мобильности студентов, предусматривающий сканирование портфолио респондентов, выяснение их готовности и мотивации участия в процессе интернационализации и программах академического обмена. Подведение итогов анкетирования продемонстрировало весьма слабую включенность учащихся сибирских вузов в подобные программы на фоне высоких показателей их заинтересованности и желания обучаться в других вузах, в том числе за рубежом. Обозначены причины вскрытого противоречия. Практическая значимость. Предложены рекомендации по изменению обнаруженной критической ситуации. Подчеркивается, что и в куррикулуме российского университета, и в индивидуальном образовательном маршруте академическая мобильность должна занять подобающее ей важное место. Ее необходимо поддерживать, одновременно формируя новую профессиональную идентичность учителя в глобальном контексте.
Keywords: ACADEMIC MOBILITY
INTERNATIONALISATION OF PEDAGOGICAL EDUCATION
INTERNATIONALISATION OF PEDAGOGICAL PROFESSION
GLOBALISATION
АКАДЕМИЧЕСКАЯ МОБИЛЬНОСТЬ
ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ПРОФЕССИИ
ГЛОБАЛИЗАЦИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2020-6-31-48
SCOPUS: 2-s2.0-85091980550
metadata.dc.description.sponsorship: The research was performed with the fi nan ci al support of the Russian Foundation for Basic Research within the frame work of the re se arch projects № 19-013-00373 A “Academic Mobility of Students with Disabilities in the Conditions of Transformation of Higher Education” and № 18-013-00268 A “Formation of Students’ Research Competencies in the System of Multilevel University Psychological-Pedagogical Education and Advanced Training of Pedagogical Personnel”.
Исследование выполнено при финансовой поддержке РФФИ в рамках научных проектов № 19-013-00373 А «Академическая мобильность студентов с ограниченными возможностями здоровья и инвалидностью в условиях трансформации высшего образовании» и № 18-013-00268 А «Формирование исследовательских компетенций обучающихся в системе многоуровневого университетского психолого-педагогического образования и повышения квалификации педагогических кадров».
Origin: Образование и наука. 2020. №6
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2020_06_003.pdf419,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.