Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36303
Title: Личностная культура как цель непрерывного развивающего образования: философско-методологическое обоснование
Other Titles: Personal culture as a goal of continuing developmental education: Philosophical and methodological substantiation
Authors: Hudyakova, N. L.
Nevelev, A. B.
Neveleva, V. S.
Худякова, Н. Л.
Невелев, А. Б.
Невелева, В. С.
Issue Date: 2020-09
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Худякова, Н. Л. Личностная культура как цель непрерывного развивающего образования: философско-методологическое обоснование / Н. Л. Худякова, А. Б. Невелев, В. С. Невелева // Образование и наука. — 2020. — № 7. — С. 9-32.
Abstract: Introduction. The article presents a philosophical and methodological substantiation of personal experience as a subject of development in the educational process and personal culture as the goal of developmental education. Such a justification is the content of philosophy of developmental education in that part, which can be attributed to philosophical anthropology, to the philosophy of culture and social philosophy. This content is made up of knowledge about the laws governing the development of a personal experience and the formation of the main types of personal culture. It allows us to determine the invariant structure of educational goals, which can be correlated with the requirements for educational outcomes described through competences. On the basis of the invariant system of developmental education goals, variable ways of achieving these goals, both for general and for vocational education, can be determined, reflecting the particular and individual levels of human existence.The aim of the present article is to philosophically substantiate the understanding of personal culture as the goal of education, focused on the development of a person as a whole, on the development of the personality.Methodology and research methods. The methodological basis of the study is the dialectical approach: the dialectic of the essence and existence of a person, the principle of unity of diversity, the relationship of general, particular and individual. Research methods were determined in accordance with philosophical and psychological knowledge about a person, obtained on the basis of applying systematic, subject-active and cultural-historical approach.Results. The result of the study was the conclusion that the laws of acquisition, reproduction and development of a personal experience are the objective basis for determining the system of goals of developmental education, its content and the complex of ways to organise it. Personal experience is the subject of development in the process of education. The qualitative state of experience, which characterises the completion of the stages of the social and cultural development of a person, is defined by the authors as personal culture. It acts as a complete product of the educational process, and therefore the overall goal of education. Knowledge of the laws of existence and development of the basic elements of personal social and cultural experience becomes the rationale for determining the goals, content and methods of organising education and training in a holistic educational process.Scientific novelty. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time in the philosophy of education, the authors consider the formation of personal culture in conjunction with the development by individuals of groups of cultural means corresponding to the main stages of human cultural development.Practical significance. The developed approach allows for the determination of the invariant structure of pedagogical technologies of continuing developmental education, as well as this approach involves the creation of a variable component of technology, ensuring the unity and originality of the levels of human existence in the educational process.
Введение. В статье излагается философско-методологическое обоснование личностного опыта как предмета развития в образовательном процессе и личностной культуры как цели развивающего образования. Такое обоснование составляет содержание философии развивающего образования в части, которую можно отнести к философской антропологии, к философии культуры и социальной философии, и складывается из знаний о закономерностях развития личностного опыта человека и становления основных типов личностной культуры. Это позволяет определить инвариантную структуру целей образования, которая может быть соотнесена с требованиями к результатам образования, описанными через компетенции. На основании инвариантной структуры могут быть определены вариативные способы реализации этих целей как для общего, так и для профессионального образования, отражающие особенный и единичный уровни бытия человека. Цель статьи – обосновать понимание личностной культуры как цели образования, ориентированного на развитие человека как целостности, на становление его личности с точки зрения философии образования.Методология и методы. Методологической основой исследования является диалектический подход: диалектика сущности и существования человека, принцип единства многообразия, взаимосвязь общего, особенного и единичного. Методики исследования определялись в соответствии с философскими и психологическими знаниями о человеке и личности, полученными на основе применения системного, предметно-деятельностного и культурно-исторического подходов. Результаты. Результатом исследования стал вывод о том, что закономерности приобретения, воспроизводства и развития личностного опыта человека являются объективным основанием определения системы целей развивающего образования, его содержания и комплекса способов его организации. Личностный опыт выступает предметом развития в образовательном процессе. Качественное состояние опыта, характеризующее завершение этапов социокультурного развития человека, определяется авторами как личностная культура, которая выступает целостным продуктом образовательного процесса, а значит, и общей целью образования. Знание о закономерностях существования и развития основных элементов личностного опыта становится обоснованием определения целей, содержания и способов организации воспитания и обучения в целостном образовательном процессе.Научная новизна исследования заключается в том, что впервые в философии образования рассмотрено становление личностной культуры в сопряжении с освоением индивидами групп культурных средств, соответствующих основным этапам культурного развития человека.Практическая значимость. Разработанный подход позволяет определить инвариантную структуру педагогической технологии непрерывного развивающего образования, а также предполагает создание ее вариативной составляющей, обеспечение единства и своеобразия уровней бытия человека в образовательном процессе.
Keywords: PHILOSOPHY OF EDUCATION
PHILOSOPHICAL AND METHODOLOGICAL SUBSTANTIATION OF DEVELOPMENTAL EDUCATION
PERSONAL DEVELOPMENT
SOCIOCULTURAL EXPERIENCE AND ITS STRUCTURE
PERSONAL CULTURE
ФИЛОСОФИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
ФИЛОСОФСКО-МЕТОДОЛОГИЧЕСКОЕ ОБОСНОВАНИЕ РАЗВИВАЮЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
РАЗВИТИЕ ЛИЧНОСТИ
СОЦИОКУЛЬТУРНЫЙ ОПЫТ И ЕГО СТРУКТУРА
ЛИЧНОСТНАЯ КУЛЬТУРА
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2020-7-9-32
SCOPUS: 2-s2.0-85092069416
Origin: Образование и наука. 2020. №7
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2020_07_002.pdf389,56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.