Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/42392
Title: Модель психолого-педагогического сопровождения профессионального самоопределения одаренных детей в дополнительном образовании
Other Titles: Model of psychological and pedagogical support of professional self-determination of gifted children in additional education
Authors: Бякова, Р. Р.
Byakova, R. R.
Issue Date: 2023
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Бякова, Р. Р. Модель психолого-педагогического сопровождения профессионального самоопределения одаренных детей в дополнительном образовании / Р. Р. Бякова. — Текст: непосредственный // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2023. — № 1 (13). — С. 13-27. — DOI: 10.17853/2686-8970-2023-1-13-27.
Abstract: The article highlights issues of psychological and pedagogical support of professional self-determination of gifted children in supplementary education. Developing an effective state system for identifying, accompanying and supporting gifted children and youth requires implementation of integrated approaches to solving the task. The article presents a model of psychological and pedagogical support of professional self-determination of gifted children that is developed and tested on the basis of the Autonomous Educational Institution of the Udmurt Republic "Regional Educational Center for Gifted Children". The article determines the conditions for effective implementation and substantiates the need for replication of the model in regional centers for gifted children and in supplementary education institutions.
Освещены проблемы психолого-педагогического сопровождения профессионального самоопределения одаренных детей в рамках дополнительного образования. Создание эффективной государственной системы выявления, сопровождения и поддержки талантливой молодежи требует внедрения комплексных подходов к решению поставленных задач. Представлена разработанная и апробированная на базе автономного образовательного учреждения Удмуртской Республики «Региональный образовательный центр одаренных детей» модель психолого-педагогического сопровождения профессионального самоопределения детей с выдающимися способностями, определены условия ее эффективной реализации и обоснована необходимость тиражирования в региональных центрах одаренных детей, а также в учреждениях дополнительного образования.
Keywords: GIFTED CHILDREN
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT
PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION
REGIONAL CENTERS FOR GIFTED CHILDREN
ОДАРЕННЫЕ ДЕТИ
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМООПРЕДЕЛЕНИЕ
РЕГИОНАЛЬНЫЕ ЦЕНТРЫ ОДАРЕННЫХ ДЕТЕЙ
ISSN: 2686-8970
DOI: 10.17853/2686-8970-2023-1-13-27
Russian Science Citation Index Identifier: 50362157
Origin: Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2023. — № 1
Appears in Collections:Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
insight_2023_01_005.pdf509,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.